Hned dvě kulatá výroční oslaví letos městská veřejná doprava v Plzni. Prvního září roku 1980 vyjela poprvé tramvaj na sídliště Košutka. O deset let později byla slavnostně otevřena tramvajová trať do Bolevce. I proto budete moci dnes po Plzni potkat vozy, se kterými se Plzeňané vozili v 80. a 90. letech.
Historie dopravník podniků v Plzni sahá až do 19. století. Hlavní zásluhu na vybudování dopravního podniku má František Křižík. Podnik čítající tratě elektrické dráhy i elektrárny pro jejich pohon vybudoval v letech 1896 – 1899
Mezi 9 a 15 hodnou bude na trase Bolevec – sady Pětatřicátníků – Košutka a zpět jezdit tramvaje T2 a T3. Na trase Bolevec – sady Pětatřicátníků – Goethova a zpět autobusy ŠM 11 a Karosa B 731. Na trase budou vozy stavět na všech zastávkách. Jízdné v těchto vozech bude zdarma.
Po T1 přišly na řadu širší a prostornější vozy T2. V letech 1960 – 1962 jich bylo do Plzně dodáno celkem 26. Z nich se však žádný kus nedochoval. V roce 2006 se však podařilo z Liberce získat jeden z posledních provozuschopných vozů tohoto typu. V roce 2009 dostala vůz nový červený kabát, aby vypadal přesně tak, jako by kdysi jezdil v plzeňských ulicích. Mezi lety 2010 a 2011 se může Té-dvojka také pyšnit replikami koženkových sedadel a pokladnou průvodčího. Kapacita vozu je 22 míst k sezení a až 75 míst k stání.
Historicky nejúspěšnějších byly po celém světě tramvaje řady T3 z produkce ČKD Praha. Jen do Plzně se v různých úpravách mezi lety 1964 – 1987 dostalo celkem 128 kusů. V 90. letech přibylo dalších 11 starších vozů z Prahy. Plzeňská T3 se kterou se budete moci dnes povozit, je unikátní svým původním provedením, a to včetně interiéru. Kapacita tramvaje je 24 míst k sezení a až 80 k stání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.