Loosovy interiéry, komentované projížďky vlakem nebo možnost nahlédnout do zákulisí výroby piva. Cílem festivalu Industry Open je na chvilku zpřístupnit veřejnosti technické památky, firmy nebo výrobní závody napříč krajem. Lidé se mohou například svézt starou Karosou a vydat se do míst, kde odpočívají autobusy, trolejbusy nebo tramvaje.
A tak jsme se i my vydali na jednu z jízd historickým vozem. Přesně na čas přijíždí na náměstí Republiky Karosa ŠM 11. Tu o hodinu později vystřídá Škoda 706 RTO, která nabere další skupiku výletníků. Naše Karosa brázdila plzeňské ulice už v roce 1965, kdy tehdejší Dopravní podniky obdržely 4 kusy těchto vozů. Motor vrní a cinkání blinkru při odbočování hned rozradostní vedle sedícího milovníka historické techniky. Výlet může začít.
O pár minut později už přijíždíme do depa na Karlově, venku je možné vidět desítky zaparkovaných autobusů, trolejbusy jsou pod střechou. Naší skupinky se ujímají dva průvodci a hned na úvod nás vedou k místu, kde probíhá údržba vozů. „Tady na těch stáních se dělají pravidelné prohlídky STK, výměny filtrů, olejů, když se mění motor, tak se to dělá taky tady. Je to jediná hala, kde se provádí veškeré opravy na autobusech a trolejbusech. Jak střední, tak větší. Je tady základní servis, který tu je nepřetržitě 24 hodin,“ popisuje Vlastimil Skála, mistr na údržbě autobusů
Dozvídáme se také, že trolejbus je drážní vozidlo a prohlídky vozů jsou proto dané Drážním úřadem. A víte, proč je na některých vozech žluté a na jiných oranžové evidenční číslo?
„Žluté jsou normálně standard dopravních podniků a na parciálních trolejbusech, což jsou trolejbusy s trakčními bateriemi. Je to označené kvůli hasičům, aby na první pohled poznali, že se jedná o vůz s trakčními bateriemi. Tam jsou úplně jiné podmínky, je to pořád pod napětím, kdyby to náhodou začalo hořet, tak je to jen kvůli nim, aby byl vůz odlišen od ostatních,“ vysvětluje. Václav Hlous, vedoucí údržby trolejbusů.
Veřejnost se depa moc často nepodívá, jen když se koná podobná akce jako je Industry Open a nebo, když podniky slaví nějaké výročí. A jedno pěkně kulaté bude už příští rok. V roce 1941 totiž do plzeňských ulic vyjel první trolejbus.
Tentokrát nás autobus dovezl na Slovany před vozovnu tramvají. Před zahájením rekonstrukce je toto poslední možnost, jak nahlédnout do staré vozovny.
„Historie dopravního podniku začíná tramvají, v roce 1899 začaly v Plzni jezdit tramvaje. Původní vozovna byla v Cukrovarské ulici, kde dneska je DEPO2015. Původní série byla 20 kusů dřevěných tramvají. Jak se doprava rozvíjela a přibývalo vozů, tak bylo potřeba více prostoru. Takže v roce 1943 se otevřela vozovna tramvají na Slovanech,“ říká úvodem Jiří Trnka, technik elektrické dráhy.
Vozovna zprvu stála doslova uprostřed pole. Postupně se začaly v okolí objevovat budovy zaměstnanců až postupně celou vozovnu obklopila zástavba. V 60.letech tu vyrostla další část vozovny, ta poslední v 80. letech. Vozovna je už zastaralá a neodpovídá současným požadavkům.
„Podle nových norem musíme plnit limity hluku a museli jsme ten projekt upravit tak, že současný vjezd zanikne. Výjezd bude na Slovanskou alej a tady bude administrativní budova. Pokud se opravdu začne letos na podzim stavět, tak do dvou let to tu bude vypadat úplně jinak,“ dodává Trnka.
Náklady na zbudování nové vozovny jsou 1,3 miliardy korun. Pokud vše půjde podle plánu, bude hotovo v prosinci roku 2022. Jedná se o ojedinělý projekt v rámci republiky, střechu nového tramvajového depa má také pokrývat zelená střecha. Ta na zatím zveřejněných vizualizacích byla jen v některých částech.
„Střecha bude komplet zelená na celém areálu, je to plocha jako tři fotbalová hřiště. Je to jednoduchá zelená střecha, není to ta těžká, kde jsou i stromy. Je to materiál, co je v "bez údržby", zejména té zálivky. Bude to komplet na všech střechách,“ Pavol Ondovčák, vedoucí přípravy a rozvoje investic.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.