Město hledá řešení, jak zlepšit průjezdnost ulic pro zásahové vozy hasičů

Každý výjezd hasičů je bojem o čas a nezáleží na tom, jestli jde o požár, nehodu nebo únik plynu. Někdy ale dojezdovou dobu komplikují špatně zaparkovaná auta nebo řidiči, kteří na zvukovou a světelnou výstrahu nereagují dostatečně rychle. Právě druhý z problémů by mohly vyřešit moderní technologie. Memorandum k novému projektu připravuje Plzeň ve spolupráci s ministerstvem vnitra, Ředitelstvím silnic a dálnic a Hasičským záchranným sborem.

Náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN) upozorňuje, že současná zvuková a světelná výstraha zásahových vozidel má omezený dosah a řidiči na ni často reagují pozdě.

„Na vybraných úsecích dálniční a silniční sítě i ve městech je však postupně budována infrastruktura kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS), která umožňuje bezpečné a anonymizované varování řidičů i komunikaci mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již tyto systémy provozuje na části své sítě a město Plzeň disponuje světelnými signalizačními zařízeními vhodnými k jejich dalšímu rozšíření,“ uvedl Tolar.

Alarmující výsledky průjezdnosti ulic na menších obcích, místy se hasiči úplně zasekli

Nebezpečné parkování ohrožuje životy, varují hasiči. Nedostatečně široká ulička pro průjezd techniky není jen problémem velkých měst, jak ukázal test hasičů z Břas na Rokycansku. V tamních uličkách měli velký problém dostat se na vytipovaná místa....

Projekt proto začne pilotním testováním varování a preferencí hasičských vozů na světelných křižovatkách. Pracovat bude také už se zmíněnými systémy ŘSD, které chtějí propojit s těmi městskými.

„Díky této spolupráci získáme moderní a funkční řešení, které bude mít přímý dopad na bezpečnost obyvatel, a také dokážeme lépe využívat nové technologie ve prospěch rychlejších zásahů a plynulejší dopravy. Právě tato partnerství považuji pro naše město za klíčová,“ doplnil primátor města Plzně Roman Zarzycký (ANO)

Memorandum stanoví právní a technický rámec pro sdílení vybraných dat HZS, a to výhradně v okamžiku výjezdu vozidel s aktivním výstražným zařízením. Data budou bezpečně zpracovávána na infrastruktuře Ministerstva vnitra – generálního ředitelství HZS ČR a přenášena pomocí zabezpečených komunikačních protokolů. Na jejich základě budou vytvářena anonymizovaná varování, která se dostanou k řidičům prostřednictvím systémů C-ITS, portálů ŘSD nebo navigačních aplikací. Pro město Plzeň memorandum navíc umožní vznik datového kanálu pro automatické vyžádání preference na světelných signalizačních zařízeních.

Pilotní provoz systému je plánován na dálnicích D5 (km 0–22), D1 (km 2–21) a na úseku dálnice D0 mezi D5 a D1. Zavedený bude rovněž na komunikacích města Plzně, sjednány jsou dvě trasy (křižovatky) řízené světelnými signalizacemi – Studentská – Na Sudech: K361 (Krašovská), K347 (Žlutická), K317 (Gerská), K333 (Komenského), K318 (Plaská), K325 (Pod Stráží) a Plaská – Lidická: K318 (Studentská), K316 (Majakovského), K315 (Mozartova), K314 (alej Svobody), K305 (Karlovarská).

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky průjezdnost města, ulička pro IZS, průjezdnost pro IZS, hasiči, hasičská technika, světelná a zvuková signalizace, právo přednosti v jízdě

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.