Dvě populární plzeňské restaurace Na Spilce a Štipec jsou součástí nově vydaného průvodce Michelin pro Českou republiku. Takto zaměřený vychází vůbec poprvé v historii a podle agentury CzechTourism to znamená milník pro českou gastronomii. Průvodce se zaměřuje na podniky od zážitkové gastronomie až po restaurace, které pracují s lokálními surovinami a tradičními recepty.
Restaurace na Spilce se objevuje v sekci doporučených podniků. „Naše Hospoda Na Spilce získala ocenění od MICHELIN Guide, který nás zařadil mezi restaurace doporučené k návštěvě. Je to pro nás krásné potvrzení, že naše práce má skvělou úroveň a že všichni, kdo tu každý den vaří, čepují a starají se o naše hosty, dělají Spilku tím, čím je,“ pochvalují si provozovatelé restaurace Na Spilce.
Štipec obdržel titul Bib Gourmand, který podle organizátorů znamená vynikající jídlo za rozumnou cenu. „Obrovský milník, obrovská radost. Děkujeme všem, kteří nám pomohli až sem. Jsme nadšení, dojatí a neskutečně vděční. Je to pro nás všechny velký závazek,“ vzkázal tým Štipce.
Česko má tohoto průvodce vůbec poprvé v historii. Aktuálně je v něm 79 restaurací a přes tři desítky z nich získaly ocenění. Zároveň má ČR první restauraci se dvěma michelinskými hvězdami, konkrétně jde o Papilio z Vysokého Újezdu na Berounsku. Dalších osm restaurací má jednu hvězdu. Mezi nimi ovšem Plzeň zatím není.
Prvního průvodce vyšel už v roce 1900. Tehdy zdaleka nešlo o tak velkou a prestižní věc. Dnes je pro podniky zařazená do průvodce něco jako Oscar nebo Nobelovka.
„Michelin je globální jazyk gastronomie a jeho přítomnost v Česku znamená, že naše kuchyně má co říct světu. Je to šance ukázat kreativitu tuzemských šéfkuchařů, jejich práci s lokálními surovinami a unikátní přístup k tradičním receptům. Vážíme si toho, že Česko tuto možnost dostalo a rozhodně ji naplno využijeme i v rámci našich kampaní,“ uvedl ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Dosud se hodnotitelé zaměřovali jen na podniky v Praze, letos se poprvé vydali i do dalších regionů. Nic ale není zadarmo. Společnost Michelin si totiž před třemi roky začala účtovat miliony korun za to, že se místní scéně přizpůsobí. Odbornou veřejnost to rozdělilo na dva tábory. Jedni takový výdaj kritizovali, druzí naopak vyzývali k uhrazení poplatku. Nakonec státní agentura CzechTourism uzavřela s francouzskou společností tříletou smlouvu za přibližně 32,5 milionu korun, jejímž účelem je propagace Česka jako gastronomické destinace.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám