Dnes, 06:35
Jak hravě zpestřit přednášky na školách a dostat mezi mladé povědomí o práci městské policie? Třeba pomocí deskovky! S takovým nápadem přišla Jana K., která se v rámci Městské policie Plzeň věnuje prevenci a pořádá besedy na základních a středních školách. Právě tam si teď žáci budou moci zahrát hru Na hraně zákona. V ní se vžijí do rolí strážníků a budou posuzovat události a vyhodnocovat, o jak závažné činy se jedná.
„Pro školy máme v rámci prevence připravené besedy na různá témata, jedním z nich je i trestní odpovědnost. Když jsem na odbor prevence nastoupila, přemýšlela jsem, jak toto téma uchopit, tak aby studenty zaujalo. Ono poslouchat hodinu až dvě o tom, co se smí a nesmí, a jaké hrozí tresty, není zrovna zábava,“ připouští Jana.
Proto přemýšlela, jak žáky více vtáhnout do děje. Zároveň chtěla přijít s něčím, co by mohli v rámci prevence využívat i učitelé. „Napadlo mě spojit prevenci s hrou a využít princip škola hrou. A jelikož doma často s rodinou hrajeme deskové hry, tak jsem si řekla: Proč to nezkusit propojit? A tak vznikl nápad na vlastní deskovou hru, která by bavila a zároveň měla preventivní charakter,“ popisuje pro Plzeňskou Drbnu prvopočátky vzniku hry.
Deskovky sice hraje s rodinou, ale žádnou dosud sama nevymýšlela. Od prvních návrhů tak ušla dlouhý kus cesty. Finální podobu jí pomohli určit i lidé z firmy Bonaparte, která deskovku vydala. „Od prvního kontaktu s firmou Bonaparte až po finální podobu hry uběhlo devět měsíců – takže to bylo tak trochu symbolické, jako by vznikalo naše společné dítě,“ doplnila.
A jaký je princip hry? Hráč hodí kostkou a posune svou figurku po herním plánu o tolik políček, kolik padlo bodů. Cílem je dostat se od startu do cíle. Na některých místech si může hráč vybrat, kterou cestou se vydá. Ty kratší jsou sice lákavé, ale bývá na nich víc červených políček, která představují riziko.
„Když hráč skončí na červeném poli, vezme si kartu události. Na ní je popsán určitý čin a hráč musí odhadnout, jak závažný je. Kartu pak přiřadí k odpovídající části herního plánu a po otočení zjistí, jestli ji přiřadil správně. Pokud čin odhadl správně, vyhne se trestu. Když se splete, musí čelit následkům uvedeným na spodní části karty. Ve hře jsou i karty s dobrými skutky – ty naopak přinášejí výhody. Vyhrává ten, kdo se jako první dostane do cíle,“ popisuje Jana princip hry.
Hra je určená pro starší děti od druhého stupně základních škol. „Hru budeme formou daru předávat školám, do kterých docházíme a se kterými spolupracujeme v rámci preventivní práce. Tam bude k dispozici učitelům a vychovatelům, kteří ji mohou využít jako další nástroj při práci se studenty,“ uvedla s tím, že by si přála, aby byla hra dostupná i v knihovnách a zájemci si ji mohli půjčit domů.
Jako metodik prevence dochází Jana do základních a středních škol v Plzni, které si preventivní program objednávají. Většinou jde o přednášky na vybrané téma. „Snažím se, aby pro studenty byla přednáška aspoň trochu zábavná. Všichni si určitě dokážeme vybavit nějakou nudnou přednášku ze školy, kdy jsme museli poslouchat něco, co nás ani nezajímalo. Proto se snažím se studenty diskutovat, probírat to, co je zajímá, a využívat různé výukové pomůcky a videa, která danou problematiku lépe přiblíží,“ říká o své hlavní činnosti. Samotná témata jsou velmi různorodá. Od prevence sociálně patologických jevů, přes šikanu, kyberšikanu a prevenci v dopravě, až po to, jak se nestát obětí či pachatelem nelegálního jednání. Každou přednášku se snaží přizpůsobit věku i složení skupiny.
„Osobně se snažím především o to, aby se děti nedostaly do situací, kdy by se mohly stát oběťmi. Hodně mluvíme o rizicích v kyberprostoru a o nevhodném chování na internetu. Děti si často neuvědomují, jak nebezpečné jejich jednání může být – žijí tady a teď, a to je samozřejmě v pořádku, jen je potřeba jim ukázat i možná rizika. Studenty však nejvíc ale baví přednáška o ilegálních návykových látkách. Používáme při ní takzvaný drogový kufr, který vždy vzbudí velký zájem,“ dodává závěrem strážnice Jana K.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám