„Němci národem piva? Hov*o, jsou to Češi,“ křičí do světa Švéd, který v zahraničí čepuje Plzeň

Autoři | Foto Plzeňský Prazdroj

Plzeňské pivo se správnou pěnou vám načepují i v zahraničí. Plzeňský pivovar si totiž školí takzvané tapstery. Výčepní z celého světa se jezdí do západočeské metropole učit, jak správně pečovat o zlatavý mok. Jedním z nich je například Liam ze Švédska, který navíc točí zábavná videa na Instagram, kde rozbíjí například mýty o pivní pěně. Zejména české fanoušky pak pobavil i jadrnými českými slovíčky.

„Německo je zemí piva?“ táže se na videu dívka. „Ale hov*o! Česká republika je hlavní zemí piva!“ odpoví Liam. Právě toto video má na Instagramu už přes milion zhlédnutí a velké ohlasy sklízí také od Čechů.

Lidé kvitují i to, jak Liam vysvětluje princip pivní pěny. U zahraničních zákazníků se totiž objevují názory, že pivní pěna je pouze vzduch a za to se přece nemá platit. „Tohle je to, čemu říkáme suchá pěna. Ta vzniká uvolňováním oxidu uhličitého z nápoje. A je to vzduch – doslova jen vzduch,“ ukazuje po nalití plechovky coly.

„A tohle je mokrá pěna, typická pro plzeňské pivo. Mokrá pěna vzniká, když pivo čepujete pomalu. A tahle pěna u Pilsner Urquell tvoří téměř 50 procent samotného piva. Díky bílkovinám, které obsahuje, zůstává pivo stabilní a pěna ho udržuje dobře nasycené,“ vysvětluje. V jiném videu reaguje na záznam mladé ženy, která odmítá zaplatit za pivo, protože jí pěna připomíná "ice cream". „Představte si, že byste šli za kuchařem a řekli mu, že nechcete žádnou sůl a pepř na jídle. Ta pěna přináší veškerou chuť a aroma do piva. Když tam není pěna, tak je to pivo o ničem,“ dodal výčepní, kterého na Instagramu najdete pod profilem beers_with_liam nebo v jeho podniku Krog Axet v Göteborgu.

Na světě je přes 500 proškolených tapsterů

Špičkoví tapsteři dostali školu přímo od mistrů řemesla z Plzně a dokážou tak čepovat stejně kvalitně jako výčepní ve vyhlášených podnicích v Česku. Data navíc ukazují, že tapsteři díky získaným znalostem dokážou do „svých“ hospod přitáhnout další hosty.

V Plzni už proškolili více než 500 tapsterů z 20 zemí světa. Pivovar do programu investoval 35 milionů korun. „Náš ‚Tapster program‘ začal v roce 2016 a každoročně kurz absolvuje kolem 60 až 70 nových výčepních z ciziny. Ti nejlepší pak ve své zemi školí další výčepní. Ty už neoznačujeme jako Brewery Tapsters, ale pomáhají nám šířit českou pivní kulturu v dalších místech, kde se také čepuje Pilsner Urquell nebo Kozel,“ uvádí Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy.

Tapsteři projdou kurzem zaměřeným na historii plzeňského piva, učí se o surovinách, výrobě a jak správně pečovat o pivo v hospodě. Samozřejmě musí také zvládnout načepovat hladinku, šnyt nebo mlíko.

Ve finále kurzu se tapsteři postaví tváří v tvář náročným českým štamgastům a absolvují plnohodnotné směny v některé z vyhlášených plzeňských pivnic, například U Salzmannů, Na Parkáně, U Švejka nebo v Lékárně.

Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy

Data potvrzují, že tapsteři díky získaným dovednostem zlepšují kvalitu čepovaného piva, umí přitáhnout další hosty a zvyšují prodeje piva v podniku v průměru o 15 až 20 procent, ale v některých případech i o polovinu. „Když čepujete vynikající pivo a dodržujete nejvyšší možné standardy, lidé si to mezi sebou řeknou. A díky tomu získáváte další zákazníky,“ doplňuje tapster Jakub Michalczuk z polské restaurace Stacia Food Hall v Gdaňsku, kterému se po absolvování kurzu v Plzni podařilo zvýšit prodeje piva více než čtyřnásobně.

Kam na správně ošetřené pivo v zahraničí?

Nejvíce proškolených tapsterů působí v Polsku, Rumunsku, Maďarsku, Švédsku, Velké Británii, ale českou pivní kulturu šíří i v Koreji nebo Japonsku. Takže na tapstera narazíte nejen v metropolích jako Berlín, Vídeň, Řím či Tokio, ale třeba také ve dvoutisícovém maďarském městečku Sajószöged a dokonce v mongolském Ulánbátaru. „Plzeňské pivo je ve světě pojem. A my chceme, aby si ho mohli lidé v zahraničí vychutnat tak, jako by byli v Česku. S naším pivem tak vyvážíme i českou pivní kulturu a naši proškolení tapsteři jsou jejími ambasadory,“ uzavřel Kamil Růžek.

Plzeňský Prazdroj přitom usiluje, aby tapsteři obsluhovali nejen v tankovnách, kterých nyní v Evropě funguje přes 160, ale i tam, kam vyváží sudové pivo. Plzeňský Prazdroj exportuje své výrobky do zhruba 50 zemí celého světa.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Plzeňský Prazdroj, plzeňské pivo, české pivo, pivní kultura, tapsteři, pivo v zahraničí

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.