O vizuálním smogu se v Plzni mluví už několik let, teď to ale vypadá, že se začne konečně něco dít. Vedení města představilo svůj plán, který počítá s odstraněním 13 billboardů, 57 reklamních laviček a tří LED obrazovek. Zároveň by z domů měly zmizet obří reklamní plachty. Regulace, která se týká městské památkové rezervace a navazujících prostranství, by měla začít platit od příštího roku. Nařízení musí ještě schválit Rada města Plzně, zároveň zastupitelé projednají i změnu územního plánu.
„Když si stoupnu na sady Pětatřicátníků a vidím dům, na němž jsou různé reklamy, které zastiňují druhou největší synagogu v rámci Evropy, tak to mi vadí. Když si stoupnu k pomníku Díky, Ameriko! a předčítám proslov při Slavnostech svobody a koukám se na reklamu na auta nebo půjčky, tak si myslím, že je naprosto nemístná věc,“ říká příkladem primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO).
Regulaci bude řešit chystaná změna územního plánu, jež zahrne reklamní stavby nad osm metrů čtverečních, a také nařízení rady města, jež se zaměří na plachty a další vybrané reklamy, které nemají povahu stavby. Tato opatření by měla začít platit od příštího roku.
Věřím, že od 1. 1. 2026 tady nebudou minimálně plachty na domech a že se postupně všichni hráči na trhu přizpůsobí této regulaci. Je to věc, ve které převládá veřejný zájem.
Regulace se bude vztahovat na městské památkové rezervace v centru a na nejfrekventovanější místa z pohledu chodců. Jedná se o takzvaný zlatý kříž, tedy ulice Americké, Klatovské a části sadů Pětatřicátníků. „Zaměřili jsme se na tyto ulice a nejbližší oblast, která s nimi souvisí. Naopak omezení se nevztahuje na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ doplnila Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.
Dlouhodobě nejpalčivějším problémem je už zmíněné okolí synagogy, kde tam kromě velkoformátových reklam na domech září i velké LED obrazovky. Jedna z nich se před dvěma roky podstatně zvětšila. Od stavebního úřadu centrální městské části má majitel vydané povolení s platností do konce ledna roku 2026. Pak by tedy měla zmizet. Jiné reklamní plochy tam ale mohou ještě nějakou dobu strašit.
Středa, 16. srpna 2023, 06:31
Ukázka vizuálního smogu v praxi, tak to vypadá už několik let v sadech Pětatřicátníků v centru Plzně. Lokalitu kromě obřích plachet na domech, billboardů a polepených laviček, doplňují i dvě LED obrazovky. Jedna z nich se ale před nedávnem viditelně...
„Některá zařízení jsou nově povolená, takže ta schválení budou nějakou dobu dobíhat a lidé to kompletní vyčištění neuvidí hned, ale až to povolení doběhne a až ho budou chtít obnovit, tak už ho nedostanou,“ ujistil technický náměstek Pavel Bosák (Piráti). Na problematiku nevkusných reklam ve veřejném prostoru dlouhodobě upozorňuje iniciativa Vizuální smog v Plzni. Její zástupce Václav Cinádr (STAN) kvituje, že se konečně začalo něco dít.
Úskalí ovšem vidím v tom, že některé stavební úřady povolují billboardy jako trvalé stavby a úřad by se pak nemohl opřít o změnu územního plánu. Ale nechci předjímat.
„Vnímám, že takto je to navrženo správně. Vychází to podle vzoru Ostravy a dalších měst. Můžeme se bavit o tom, jestli to území je dostatečně velké, třeba já bych v tom byl mnohem ambicióznější. Návrh, co jsem v minulosti sám podával, zahrnoval i okolí památkových rezervací jako je třeba Bezovka, ale navrhoval jsem i příjezdové cesty do Plzně, kde člověk přijíždí z dálnice a dostane tu plnou palbu lesu billboardů. Ale tento dnes prezentovaný návrh beru jako takovou první vlaštovku. Rozdíl před a po bude tak markantní, že pochopí úplně každý, že tohle je ta správná cesta. A myslím si, že potom vzroste i poptávka jiných částí města, aby to tam bylo také tak pěkné,“ uvažuje Cinádr.
Že Plzeň poněkud zaspala připouští i náměstek Bosák. Na druhou stranu podle něj může západočeská metropole těžit ze zkušeností okolních měst. „Je mi to líto, ale musím konstatovat, že jsme z těch velkých měst na chvostu. Ostatní nám ale vlastně prošlapali cestu, protože součástí našeho projednávání bylo i řešení potencionálních sporů. Díky ostatním městům víme, že jsme poměrně v bezpečí, co se týče arbitráží nebo nějakých soudních sporů,“ uvedl.
Zároveň odhaduje, že by změna územního plánu měla být schválena během podzimu. V té době už by mohli majitelé reklamních ploch situaci řešit. „Samozřejmě tu budou přestupci, se kterými budeme vést správní řízení. Věřím, že bude stačit napomenutí a nebudeme muset přejít k represivním krokům,“ dodal Bosák.
Omezením vizuálního smogu se věnovala i předchozí koalice. Před pěti lety vznikl manuál, povinný byl ale jen pro město a jeho organizace, ne pro soukromý sektor. Přesto mohli podnikatelé využít dotaci na přeměnu značení svého podniku. „I město začalo jít u svého majetku příkladem. Zmizela také některá áčka a stojky. Lidi si většinou nevšimnou toho, že něco zmizí. Takže ono se to zlepšilo, ale teď tu byl politický tlak a hra. My jsme s tím přišli už v roce 2017 nebo 2018 a teď po osmi letech se dostáváme k tomu prvnímu stupni. To vše ve chvílí, kdy i menší města jsou v tom mnohem dál. Plzeň nemůže být nikdy průkopník, protože je v mnoha věcech konzervativní a čeká až jí někdo prošlape cestu,“ mysli si Cinádr. „Ta řešení existovala vždy a město je mohlo použít i v minulosti. Jen stačilo chtít. Plzeň je malá a provázání politiky s majiteli reklamních ploch je celkem úzké, zvlášť když jednou za čtyři roky chcete na těch plochách viset," doplnil Cinádr později na sociálních sítích.
Pondělí, 16. prosince 2024, 06:31
Usnadňují život těm, co nemají čas čekat na kurýra. Podle mnohých ale zároveň hyzdí ulice města. Řeč je o výdejních boxech, kterých jsou v Česku tisíce a další rychle přibývají. Někteří Plzeňané si na ně už začínají stěžovat. Ve dne u nich zastavují...
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.