V režimu přísného utajení dodala plzeňská společnost Škoda JS na Ukrajinu poslední sady pohonů pro ovládání reaktorů Rovenské jaderné elektrárny. Nové pohony Ukrajině pomáhají zajistit bezpečnost provozu jaderných elektráren. Ty během pokračující války pokrývají stabilní dodávky elektřiny. Hlavně potom, co Rusko zničilo většinu klasických energetických zdrojů.
Strojírenská společnost ŠKODA JS, patřící mezi přední evropské společnosti v oboru jaderné energetiky, dokončila v těchto dnech expedici posledních osmi kusů nových pohonů pro dva reaktory typu VVER 440 ukrajinské jaderné elektrárny Rovno (Rivne). Zařízení vyrobené v plzeňských strojírnách zajišťuje stabilní výkon reaktoru a umožňuje jeho regulaci.
„Všechny pohony z celkově 76 dodaných v rámci již dříve podepsaného kontraktu už jsou aktuálně v pořádku na místě. Z větší části jsou už i namontovány a v provozu. Zbylé vyskladněny a připraveny k výměně za původně instalované, jimž končí technologická životnost,“ informoval mluvčí společnosti Karel Samec.
Z bezpečnostních důvodů kvůli stále trvajícímu válečnému konfliktu a opakovaným ruským útokům na energetickou infrastrukturu této země, informuje Škoda JS o dokončení zakázky právě až po vyložení posledního nákladu osmi pohonů v cílovém místě. Rovno je jednou ze čtyř jaderných elektráren na Ukrajině. Nachází se v oblasti poblíž ukrajinských hranic s Polskem a Běloruskem.
Zdejší jaderné elektrárny pohony nutně potřebují k zajištění své jaderné bezpečnosti. Odklad jejich výměny je možný jen se souhlasem tamního úřadu pro jadernou bezpečnost maximálně o jeden rok. V souvislosti se zničením části energetické infrastruktury Ukrajiny po opakovaných ruských útocích na většinu klasických (fosilních) nebo vodních zdrojů, pak narůstá význam bezproblémového provozu jaderných zdrojů pro stabilní dodávky elektřiny na ukrajinském území. Což je navíc umocněno nástupem zimy.
„Jsme v současnosti paradoxně jediný výrobce na světě, který tento typ pohonů může ukrajinským jaderným elektrárnám dodat,“ říká Petr Altschul, obchodní ředitel ŠKODA JS. Další alternativní výrobce je totiž jen z Ruska. ŠKODA JS chce jako osvědčený partner ukrajinské jaderné energetiky na právě dokončenou a předchozí zakázky dále navázat. „Aktuálně jednáme o dalších podobných projektech. Konkrétně o dodávkách modernizované verze pohonů regulačních tyčí pro Jižně-ukrajinskou jadernou elektrárnu, kde očekáváme podpis kontraktu během příštího roku,“ uvádí Altschul.
Zmiňované projekty ŠKODA JS pro jadernou energetiku ale pravidelně naráží na deficit jejich financování. Ukrajina preferuje obnovu válkou zničených klasických zdrojů, kam směřuje většina investic do energetické infrastruktury. I proto mj. došlo ke zpoždění exportu posledních pohonů pro JE Rovno. „Ukrajinská strana se snaží dojednat zajištění financování i pro tuto oblast své energetiky z vlastních, evropských nebo dalších zdrojů,“ dodal Petr Altschul. Na Ukrajině je ŠKODA JS pak také aktivní v souvislosti s již zveřejněným záměrem rozšíření Chmelnické jaderné elektrárny o další nové bloky typu VVER.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.