Kralovice a Kožlany, města na severním Plzeňsku, postaví příští rok čtyři kilometry dlouhou asfaltovou cyklostezku až za 38 milionů korun. Cyklisté, chodci a turisté dnes musí využívat frekventovanou silnici druhé třídy mezi oběma městy. Děti tam chodí na kroužky, dělníci z průmyslové zóny do práce a na nákupy, takže je to nebezpečné pro všechny, řekl novinářům Karel Popel (BEZPP, Volba pro aktivní využití času), starosta Kralovic se 3500 obyvateli. Kožlany jich mají o 2000 méně.
„Byla nám přidělena dotace z evropského programu IROP a od státu, které pokryjí 85 procent nákladů. Zbytek si podělíme s Kožlany, takže to pro obě města bude schůdné. Bez dotace bychom to už finančně neunesli, realizujeme hodně akcí," uvedl Karel Popel. Je vyhlášená soutěž na dodavatele a stavět se začne hned po Novém roce, jak dovolí počasí. „Už jsme vyřešili smluvní vztahy s Kralovickou zemědělskou, která tam na našem pozemku hospodaří," řekl. Dodavatel bude podle starosty sice vybrán na podzim, ale firmy zřejmě nezahájí stavbu hned v říjnu, protože by ji nestihly dokončit do zimy. Hotovo bude určitě příští rok, ale ne do začátku turistické sezony.
Sobota, 13. července 2024, 08:41
Transbordér, neboli gondolový most je v Česku pouze jeden. Nadšenci jej najdou pod zříceninou hradu Hamrštejn na Liberecku. Druhý takový by měl stát už v příštím roce na nové cyklostezce u Plzně. Konkrétně u Malesic. Informoval o tom náměstek...
„Bude mít význam hlavně pro výrazné zvýšení bezpečnosti našich obyvatel. Mezi městy je sice silnice druhé třídy, ale hodně využívaná, jezdí tam i hodně kamionů," uvedl Popel. Kromě místních, kteří mezi městy přejíždějí, tam přibývá stále více turistů. Sever Plzeňska, jehož hlavními taháky jsou klášter Plasy, barokní poutní areál Mariánská Týnice, zámek Manětín a údolí řeky Střely, začali cykloturisté objevovat po roce 2000. Ročně jich tam teď jezdí desetitisíce. Podobná samostatná asfaltová linie, která bude mít napojení na řadu cyklotras a stezek, v okolí není. Hlavní úsek budou využívat také in-line bruslaři.
Cyklostezka bude kopírovat silnici a podle Popela půjde o nejkratší vzdálenost mezi oběma městy. Jsou od sebe sice jen přes dva kilometry, ale cyklostezka povede až do centra Kralovic, takže celkem to budou čtyři kilometry. Dosavadní cyklotrasa z Kralovic do Kožlan vede po cestách i silnicích přes Hradecko. „Je dvakrát delší než ta plánovaná. Když někdo jede do práce a do školy, tak nechce jezdit oklikou," dodal.
„Projekční cena, nevysoutěžená, je zatím něco málo přes 38 milionů korun bez DPH," uvedl Popel. Náklady jsou vysoké proto, že uprostřed trasy je plánovaný mostek přes potok a takzvané kožlanské dolíky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.