Nedostatek parkovacích míst je téma, které řeší nejeden Plzeňan. Řada obyvatel musí kroužit kolem domu, než najde volné místo. Mnohdy je zabírají firemní vozidla a problém představují i například autovraky. V naší pravidelné rubrice Politická korida jsme se na tuto problematiku zeptali plzeňských zastupitelů.
Martin Dittrich (SPD)
To záleží na úhlu pohledu. Parkoviště kolem domů jsou přeplněná, aby člověk zaparkoval, musí mnohdy objet blok i třikrát. Mohlo by se zdát, že místa nedostačují. Parkovacích míst je ovšem dostatek, nová parkovací místa není třeba stavět, maximálně vybudovat při rekonstrukci dané komunikace.
Hlavní problém vidím v tom, že mnoho vozidel je firemních. Ty by měly parkovat na místech, kde má sídlo firma. Řekne se, jedno auto navíc, ale ono nikdy není jen jedno. Položme si otázku, proč běžná rodina musí mít dva a více osobních automobilů, které zabírají parkovací místa? Stalo se to standardem, ovšem není to zbytečné? Po městě nám tady dost slušně jezdí MHD. Třeba soused z Ukrajiny má na parkovišti čtyři dodávky. Jezdí s nimi jen on, střídá je. Je nás tady s uprchlíky mnohem více. Mají pěkná velká auta a mají jich na rodinu více. Jenže se sem potom na ta parkoviště nikdy nevejdeme, i když budeme stále přidávat nová parkovací místa. Připomíná mi to začarovaný kruh.
David Procházka (ANO)
Myslím, že parkovacích míst nikdy nebude dostatek, proto je jejich budování prioritou a nová parkovací místa vznikají. Nicméně je k jejich výstavbě potřeba přistupovat citlivě, zejména s ohledem na zeleň a veřejný prostor. Proto jsem rád, že se stále více plánují a staví parkovací domy, které na menší ploše umožní zaparkovat více vozidel.
Jiří Uhlík (PRO Plzeň)
Nemají a mít nebudou. Všechno je dáno historií výstavby měst. V době, kdy města vznikala, nebyla potřeba výstavby parkovišť. Dokonce ještě na za začátku 70. let, kdy docházelo k masivní výstavbě sídlišť, byly potřeby parkování, s ohledem na tehdejší počet vozidel, velmi nízké. V roce 1970 byl v Československu registrován 1 milion automobilů, v roce 2023 již 6,6 milionu vozidel. Takový nárůst prostě není možné vyřešit pouze výstavbou parkovacích stání. Musíme se více snažit stavět parkovací domy. A zároveň řešit placená parkovací stání a nabízet lidem komfortní veřejnou dopravu. Jedná se o soubor opatření, který by měl v důsledku ustálit počet automobilů v našem krásném městě.
Aleš Tolar (STAN)
Dostatek parkovacích míst pro rezidenty v Plzni určitě není a je to logicky největší problém ve starší zástavbě a na sídlištích, kde s tak velkým množstvím aut v době výstavby domů nebylo počítáno a dnes kapacita parkovacích míst nestačí. Není to problém, který by měl rychlé řešení, ale nestrkám před ním hlavu do písku a dělám coby náměstek primátora se svěřenou gescí dopravy konkrétní kroky ke zlepšení situace.
Jednak se ve městě prokazatelně zvyšujeme kapacita parkování (letos začíná stavba velkého parkovacího domu na Světovaru, připravujeme parkovací dům u Atomu, u Luny, u Plaveckého bazénu), nová parkovací místa jsou v ul. Ed.Beneše a k revitalizaci veřejných prostor na Skvrňanech i jiných sídlištích se vždy přistupuje s potřebou posílit parkování, ideálně se zachováním zeleně a oboje potřeby zkombinovat.
V letošním roce se s velmi kladnou odezvou setkalo rozšíření smíšené placené zóny pro návštěvníky i rezidenty v oblasti Jižního Předměstí a chystáme se je rozšiřovat dále. Nyní bude na řadě lokalita kolem zimního stadionu, pak další rozšíření na Slovanech.
Máme v plánu zavést i opatření v parkovacím tarifu, v návrhu na jeho novelu přicházíme s odstupňováním ceny za rezidenční kartu za druhé a další vozidlo téhož majitele. Vycházíme ze snahy tlačit na lidi, aby v nejtěsnější blízkosti domu parkovali jen auta, která opravdu potřebují k častému použití a jen zde dlouhodobě nestojí a neblokují místa.
Dalším chystaným opatřením, které určitě napomůže ke zvýšení počtu parkovacích míst pro rezidenty, je chystaný zákaz parkování nákladních aut nad 12 t na celém území města Plzně. Ten jsem i přes značný odpor autodopravců prosadil a začne platit od 1. července letošního roku. Slibuji si od něho mimo jiného navýšení možnosti pro parkování osobních aut v blízkosti sídlišť, kde zaparkované náklaďáky nemají co dělat.
Michal Vozobule (TOP 09)
Jsou místa v Plzni, kde je situace nadmíru složitá. Ať už jsou to sídliště, nebo bloková zástavba činžovních domů. Budovat další parkovací kapacity je sice v některých místech možné, ale problém to zpravidla nevyřeší. Jediným účinným nástrojem je zavádění zpoplatněných parkovacích zón. Myslím, že každý rezident, který bydlí ve zpoplatněných oblastech musí uznat, že se zavedením zóny situace rapidně lepší. Vedení města by tak mělo významně zrychlit přípravu a zavádění těchto zón, protože jinak se situace v problémových oblastech nikdy nezlepší.
Daniel Kůs (Piráti)
Nedostatek parkování je Achillovou patou nejen Plzně, ale všech velkých měst. S kolegou 1. náměstkem Pavlem Bosákem toto považujeme za jednu z našich priorit. Proto již nyní jsou v různých stádiích přípravy výstavby parkovacích domů celkem za stovky milionů korun, v Bolevci, na Vinicích, na Lochotíně, na Borech a na Slovanech - Světovar a u bazénu, které Plzeňákům zajistí více jak 1000 nových parkovacích míst. K uvolnění parkování jsme ve vedení města schválili také zákaz parkování kamionů ve městě, který začne platit od července. Dále se připravuje vybudování P+R parkoviště na konečné tramvaje v Bolevci a další kroky umožňující rozšíření modrých zón, aby se uvolnila místa pro Plzeňáky. Já osobně bych uvítal i na úrovni legislativy povinnost developerů stavět více parkovacích míst u nové výstavby bytů.
Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověděli představitelé všech zastupitelských klubů z plzeňského zastupitelstva. Tentokrát jsme opět postupovali podle změny pravidel v doručování odpovědí v rámci sjednocení podmínek pro všechny redakce Drbny v ČR. Za zastupitelský klub SPOLU, kde jsou vedle ODS, TOP 09 a KDU ČSL se odesílá vždy jen jedna odpověď.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.