Pilot v řadách královského letectva, malíř i spisovatel. Antonín Liška zemřel před 25 lety

Antonína Lišku, rodáka ze severního Plzeňska, můžeme představit různě. Byl to hudebník, sportovec, spisovatel a učitel. Po maturitě nastoupil na letecké oddělení Vojenské akademie v Prostějově a absolvoval letecký výcvik. V srpnu 1937 nastoupil ke 44. stíhací letce 1. leteckého pluku v Hradci Králové, kde setrval až do příchodu německých okupantů. Zde jeho příběh nabírá na obrátkách.

Antonín Liška napsal také několik knih, z nichž nejznámější Jak se plaší smrt z roku 1983 je považována za jeden z vrcholů leteckého románu.

Antonín Liška se narodil 14. července roku 1911 v Hromnicích u Plzně. Vždy tíhnul ke sportu a umění. Lákala ho i služba u letectva. Jeho sen se splnil nástupem ke stíhací letce v Hradci. Jako vlastenec se nedokázal smířit s německými okupanty a v srpnu roku 1939 odešel do Polska. Doma zanechal svou těhotnou manželku, která ho nemohla ze zdravotních důvodů následovat. Liška se v Polsku dostal k letectvu, k samotnému létání už nikoli. Po napadení země se dostal do ruského zajetí a prošel několika zajateckými tábory.

„Po intervenci československé zahraniční vlády ve Francii byla skupina letců z internace uvolněna a odeslána zpět do Francie přes Istanbul, Egypt, do Indie a zpět okolo Afriky. Cesta trvala tři měsíce. Během této doby byla Francie poražena a letci dopluli v říjnu 1940 do Velké Británie,“ shrnuje spolek Classic Trainers, který se kromě historických letadel zaměřuje i na osudy plzeňských letců za druhé světové války.

Po krátkém výcviku odešel nejprve Liška k 1. britské stíhací squadroně na Hurricane II, pak k 312. československé stíhací peruti, kde létal na Spitfiru. Při bojovém letu 26. června 1942 utrpěl těžká zranění a do bojové služby už znovu nenastoupil. Dál zastával funkci při Inspektorátu čs. letectva a na jaře roku 1945 dokončil Školu letecké dopravy RAF.

Za svou válečnou činnost byl Antonín Liška vyznamenán třemi čs. válečnými kříži, čs. medailí Za chrabrost a čs. vojenskou medailí Za zásluhy I. stupně. V květnu 1991 mu byl prezidentem republiky propůjčen řád M. R. Štefánika a v říjnu 1992 byl povýšen do hodnosti generálmajora letectva ve výslužbě.

Po návratu domů dál sloužil u letectva a vrátil se k létání v nově vytvořeném dopravním pluku ve Kbelích, kde se také stal velitelem. Zde létal mimo jiné s ministrem zahraničí Janem Masarykem. Bohužel i jeho potkal stejný osud jako mnoho dalších letců a v roce 1949 musel opustit armádu. Poté se živil jako prodejce aut, rozvážel mléko a pracoval i ve Škodovce.

Po roce 1989 se zapojil do činnosti Svazu bojovníků za svobodu, Svazu letců ČR, Leteckého historického klubu Plzeň a Aeroklubu Plzeň – Letkov, kde je čestným předsedou. Je čestným občanem Plzně a obce Hromnice. Zajímavostí také je, že pomáhal Zdeňku Svěrákovi při psaní scénáře k filmu o československých letcích "Tmavomodrý svět". Antonín Liška zemřel 3. 12. 1998 v Plzni. Pohřben je v rodných Hromnicích, kde je také jejich čestným občanem. V Plzni má pamětní desku v Mánesově ulici na domě, v němž žil.

Zdroj: slavnostisvobody.cz

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky výročí, RAF, pilot, Antonín Liška, Plzeň, Hromnice

Komentáře

Helena Havelková

Děkuju za vzpomínku na pana Lišku. Jeho román "Jak se plaší smrt" jsem četla se zatajeným dechem a neobešlo se to bez usedavého pláče. Čest jeho památce !!! Ať odpočívá v pokoji.

Sobota, 10. května 2025, 18:44Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.