Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni za téměř 800 milionů míří do finiše, měděné kupole září do celého města

Památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907 se otevře po rekonstrukci začátkem ledna. Náklady téměř tři roky trvající opravy dosáhnou bezmála 800 milionů korun, z většiny je pokryje dotace EU. Fungují už pokladny v přízemí pod schodištěm, toalety, kanceláře a nocležny pracovníků drah, výtahy a tabule s odjezdy. Komerční jednotky v horní hale a v přednádraží budou otevřené většinou na přelomu března a dubna příštího roku. Slavnostní otevření plánuje Správa železnic (SŽ) na 4. ledna.

Současná budova nádraží v Plzni se slavnostně otevřela 17. července roku 1907. Stavitelem byl Rudolf Štech, který se podílel i na financování. To ho však uvrhlo do obrovských dluhů, což nakonec vedlo k jeho sebevraždě v lednu 1908.  

Hotové jsou fasády, hlavní i dvě menší postranní kupole, které díky měděné krytině září do celého města. Opravil se i krov a prosklená lucerna. Podle dobových fotografií se doplňují původní prvky dolní haly, například repliky vitráží, kde už je vydlážděná třetina podlahy o ploše 800 metrů čtverečních. „Jsou to přesně dlaždice z roku 1907, keramické, slinuté, neglazované. Klademe je jednotlivě podle plánku. Pokládání malých dlaždic je pracnější, musíte hlídat tvary a jejich kombinace. Tlačíme je do lepidla rukama," uvedl David Semelka z firmy SPO.

Legendární stavitel vybudoval v Plzni úchvatné budovy, nakonec se oběsil na klice uvnitř svého nejslavnějšího díla

Tisíce lidí denně projdou budovou hlavního vlakového nádraží v Plzni, další tisíce míjí pěšky nebo v autech budovu synagogy na Klatovské třídě nebo množství výstavních měšťanských domů v centru. Všechny tyto stavby vybudoval slavný plzeňský stavitel...

„Ve spodní hale se dále pracuje na eskalátoru, na schodišti, akademičtí malíři dodělávají historické fresky," poznamenal Petr Toman, hlavní inženýr stavby z investorské SŽ. Hlavní práce se teď odehrávají v horní hale, která se nově zastřešuje a bude tam moderní dlažba. Horní hala bude mít prosklené štíty, uvedl Toman. Zvenku je podle něj hotové skoro vše. Ze střechy už zmizelo lešení, na fasádě už také téměř není.

Budova Hlavního nádraží poškozená po náletu 17. dubna 1945, zdroj: Vrtulnik.cz, licence: CC-BY-SA

Od roku 1907 nepodstoupila budova zásadní rekonstrukci. Jen po druhé světové válce se musela opravit hlavní kupole, kterou zasáhla bomba. „Nejtěžší na stavbě bylo, že nádraží je uprostřed kolejiště, kde je složité zásobování. Potýkali jsme se se zdražením materiálu. A provoz nádraží jsme ani na den nepřerušili," připomněl Toman. Hodně složité bylo založení prostorového lešení okolo kupolí.

Stavba, na níž dohlížejí památkáři, je komplikovaná, protože jde o historický objekt. Stavbaři odkryli i místa, o nichž se nevědělo nebo byla v nečekaně špatném stavu. „Nejvíc se to projevilo na střeše, která nás hodně zdržela, kde se vyměňovalo hodně dřevěných prvků," dodal Toman. Stropy, které byly původně z dřevěných trámů, jsou nově ocelobetonové, což zpevnilo celý objekt.

„Je to pro nás i SŽ prestižní zakázka, jedna z VIP výpravních budov v ČR. Kromě nedělí tu dělá nonstop 160 lidí," řekl stavbyvedoucí Miroslav Kšír z Metrostavu. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je funkční moderní nádraží obrovskou příležitostí pro rozvoj města.

V horní hale bude ve dvou historických sálech fastfoodový řetězec KFC, průchozí na venkovní zahrádku, a drogerie Rossmann. KFC bude podle Tomana otevřené už od ledna ze strany od Prahy. Dále tam budou Knihy Dobrovský a kavárna Pekařství Malinová. V přednádražních prostorách budou od jara čtyři provozovny, například i služebna městské policie.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová, Správa železnic

Štítky hlavní nádraží, rekonstrukce hlavního nádraží, nové výtahy, historická budova, výpravní budova

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Poláček

To je radosti! Kupole už je prý hotová a září do celého města. Doufejme, že tentokrát byla práce provedena odborně a s fortelem, aby případné deště zase neponičily opakovaně již jednou opravenou fasádu. A ten, jak se moderně říká catering, také nepřijde zkrátka: V horní hale bude ve dvou historických sálech fastfoodový řetězec KFC. Jsem již postarší, a proto si pamatuji, že v horní hale bývaly v provozu dvě velmi slušné restaurace, kde se jídlo podávalo s příborem a na talířích. Papírové kelímky na nápoje se tenkrát nenosily. Pivo a jiné nápoje se servírovaly také na venkovní terase nad hlavním vchodem do nádrží. A to se tenkrát ještě při odchodu z nádraží vybíraly od cestujících projeté jízdenky. Dneska tam tedy bude ten fast food - aneb honem honem to do sebe nacpi a vypadni. Máš li chuť na něco jiného než na smažená kuřecí křidýlka, rozměklé bramborové hranolky nebo karboš s houskou, máš smůlu. Vydej se za slušným jídlem někam do města. Aneb všichni požírají totéž. Jak se dá říct podle vzoru jednoho hesla z doby před více než 80 lety: Jeden národ, jeden stát a jeden kuřecí blaf. Jen ještě jeden dotaz: Neví někdo, jak dlouho se to nádraží kdysi stavělo, abychom to mohli porovnat s tím, jak dlouho trvá ta současná rekonstrukce?

Sobota, 2. prosince 2023, 10:00Odpovědět

Zuzana Millerová

Plzeňské nádraží si rekonstrukci určitě zaslouží, ale otázkou je, co bude s bezdomovci a dalšími, kteří ohrožují normální cestující, žebrají a dělají ostudu celému městu. Hlavně aby městská policie tvrdě proti nim tvrdě a pravidelně zakročila.

Sobota, 2. prosince 2023, 05:56Odpovědět

Rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni za téměř 800 milionů míří do finiše, měděné kupole září do celého města  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.