Do konce letošního roku nastoupí do závodu Škoda Group až tři stovky pracovníků z Indonésie. Přední výrobce vozidel pro veřejnou dopravu zaměstná mladé cizince ve věku 21 až 29 let na pozicích jako je svářeč, zámečník a elektrikář. První pracovníci už dorazili a prochází přípravou ve výcvikovou centru závodu. Škoda Group do tohoto centra investovala během tří let přes miliardu korun. V rámci ČR se jedná o unikátní projekt, který pomůže obsadit pracovní pozice, jichž je v regionu kritický nedostatek.
V celé republice chybí podle viceprezidentky Škody Group pro personalistiku Šárky Moučkové až 300 000 pracovníků pro výrobní pozice. Škoda aktuálně shání 500 lidí, především pro závody v Plzni a Ostravě. Tempo výroby a objem zakázek totiž neustále roste. Jedná se hlavně o smlouvy na nové tramvaje, vlaky či vozy metra. Pomoci by měla přeshraniční spolupráce s Indonésií, která studentům tamních polytechnických škol zajistí dvouletou praxi v provozech v rámci Česka. První dvacítka studentů již dorazila do Česka a nyní je čeká několikatýdenní školení.
„Projekt je jedinečný nejen vysokým počtem zaměstnanců ze země mimo EU, ale také svou koncepcí. Naši zaměstnanci současně zůstávají studenty polytechnických škol v Indonésii. K nám přijíždějí na dvouletou placenou pracovní stáž, která je v Indonésii zakončena certifikátem o absolvované stáži. To jim později umožní získat lepší uplatnění na tamějším trhu práce,“ vysvětluje Moučková a zároveň zdůrazňuje, že pracovníci z Indonésie budou mít srovnatelné podmínky jako čeští zaměstnanci. Strojírny jim také zajistily ubytování ve vyšším standardu.
Podle hejtmana Plzeňského kraje Rudolfa Špotáka (Piráti) jen v našem kraje chybí až 6000 pracovníků výroby. Firmy se bez zahraničních zaměstnanců neobejdou. „Pro potřeby pracovního trhu je počet absolventů technických oborů stále nedostatečný, a proto mám pro zahraniční nábory pochopení,“ řekl hejtman.
Před spuštěním projektu si zástupci Škody ověřili kvalitu deseti indonéských škol, s nimiž napřímo spolupracují. O kvalitě kandidátů diskutovali i s ministrem školství. S ministerstvem průmyslu pak jednali o vytvoření vlastního programu zaměřeného na pracovní migraci s jasnými pravidly a zaměřením na obory. Nápad podpořila vláda Indonésie i České republiky.
Pátek, 28. dubna 2023, 16:30
Zhruba 300 000 pracovníků navíc bude potřebovat tuzemský pracovní trh do roku 2030 s ohledem na vývoj ekonomiky a potenciál českých firem. Uvedl to v pátek při návštěvě Plzeňského kraje ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). V...
Do výběrového řízení se přihlásilo téměř 900 studentů z 10 polytechnických škol v Indonésii. Dohromady během tří týdnů absolvovali zkoušky zaměřené na odborné znalosti i technické dovednosti. Vybraných 300 studentů a studentek ve věku 21 až 29 let se v následujících dvou letech zařadí mezi české kolegy. Ze začátku jim bude pomáhat tým překladatelů a koordinátorů, primárním jazykem používaným pro komunikaci na pracovišti bude angličtina. Pro snadnější začlenění také všichni nově příchozí absolvují úvodní kurz ve výcvikovém centru, poté již budou moci pracovat ve výrobě.
„Domácí trh práce, bohužel, aktuálně nedokáže nabídnout dostatek kvalifikovaných pracovníků. Pro zaměstnávání občanů mimo EU má ČR vyčleněno jen 9600 míst ročně, programy ekonomické migrace jsou proto v současnosti přetížené a firmy čekají na nové zaměstnance půl roku i rok. Je proto potřeba podporovat podobně inovativní projekty,“ podotkl viceprezident Hospodářské Komory ČR Radek Jakubský.
„Z našeho projektu profitují všichni. Česká republika bude mít na dva roky plátce odvodů ze mzdy. Indonésie dostane po dvou letech zkušené zaměstnance pro svůj rostoucí průmysl. Studenti získají adekvátní mzdu a zkušenosti, Škoda Group zase na dva roky zaměstnance s nízkou fluktuací a motivací se učit novým věcem,“ dodává závěrem Moučková.
Škodou Group, součást mezinárodní investiční skupiny PPF, se zaměřuje na výrobu kolejových vozidel a komponentů včetně nízkopodlažních tramvají, elektrických lokomotiv, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Zaměstnává 8000 lidí, z toho drtivou většinu ve výrobních závodech v Česku. Jen v Plzni pracuje ve výrobě zhruba 2000 zaměstnanců. Zbylí lidé pracují ve Finsku a v obchodních jednotkách v Německou, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku, Itálii a na Ukrajině.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.