Více než sto let stará památkově chráněná výpravní budova plzeňského hlavního nádraží prochází náročnou rekonstrukcí, která nakonec vyjde na více než 700 milionů korun, cena zatím není konečná. Cestující se ještě letos podívají do hlavní haly, kde by se s koncem prázdnin mělo začít s demontáží lešení. Omezení ale nadále potrvají kvůli pokládce dlažby. Fungovat ale už budou nové pokladny. Na jaře příštího roku začne na nádraží působit například fastfoodový řetězec, knihkupectví a zázemí tam najde také městská policie.
Současná budova nádraží v Plzni se slavnostně otevřela 17. července roku 1907. Stavitelem byl Rudolf Štech, který se podílel i na financování. To ho však uvrhlo do obrovských dluhů, což nakonec vedlo k jeho sebevraždě v lednu 1908.
„Původní termín dokončení byl listopad letošního roku. Stav některých konstrukcí si ale vyžádal čas navíc. Původní termín se snažíme dodržet pro veřejnost, takže ke konci roku začne cestujícím sloužit horní i spodní hala. Dokončovací práce se týkají spíše provozního zázemí, což cestující nepocítí. Původní cena byla vysoutěžena za 670 milionů. V současné době je smluvní hodnota na nějakých 710 milionech. Další věci se ještě procesují,“ uvedl Petr Toman z investorské Správy železnic (SŽ).
V první polovině července by měly začít sloužit cestujícím nové pokladny, které najdou v místech, kde bylo původně infocentrum Českých drah. Lidé tam zakoupí lístky od všech dopravců. Chybět tam nebudou ani klasické úložné boxy. Z původních pokladen se stanou komerční prostory.
Neděle, 26. června 2022, 07:40
Tisíce lidí denně projdou budovou hlavního vlakového nádraží v Plzni, další tisíce míjí pěšky nebo v autech budovu synagogy na Klatovské třídě nebo množství výstavních měšťanských domů v centru. Všechny tyto stavby vybudoval slavný plzeňský stavitel...
„Přístup k novým pokladním přepážkám povede koridory pod prostorovým lešením, cestující se proto musí připravit na menší čekací prostory. Tento stav potrvá do prosince," řekla mluvčí SŽ Nela Friebová. V horním patře bude pro zachování přístupu cestujících na nástupiště vytvořen průchozí koridor k výtahům, ve spodním podlaží povede do prostoru nových pokladen.
Hotová je východní část nádražní budovy a od května i dvě menší postranní věžičky. Nejvíce času zabrala velká 160 tunová kupole, jejíž oprava potrvá 1,5 roku. „Dominantní střecha bude hotová na přelomu září a října. Jde nejen o samotnou střechu, ale také o řadu zdobných prvků. Jsou tam měděná kolečka, různé listy a v západním průčelí je také vymodelovaná panenka z mědi. Na konci července bychom rádi začali sundávat lešení z hlavní kupole. Začneme na jižní straně, tedy směrem k poště,“ prozradil Miroslav Kšír, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav.
Zelené barvy na zastřešení docílili stavbaři tím, že používají měď opatřenou speciálním povrchem, který ji naleptá a zajistí, že povrch bude po celé ploše jednotně barevný. Tato úprava vydrží desítky let, časem maximálně ztmavne. Na střechy a přístřešky nástupišť využili dělníci zhruba 4500 metrů čtvrtečních mědi.
Podoba střechy se vrací k návrhu architekta Štecha. Původní krása se vrátí také hlavní hale. „Není to na první pohled ještě patrné, ale do štukování a výzdoby se vrací mnoho původních vzorů. Budova byla otevřena v roce 1907 a bylo zde mnoho motivů s Francem Josefem a mnoho těchto motivů se sem vrátí. Co do barevnosti, tak oranžovo-okrová barva zde byla až po válce a my se opět vracíme do původních tlumených odstínů, což byla taková písková a kávová,“ doplnil Toman.
Samotná hala navíc dostane nové osvětlení, kamery, hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené. Slavné sochy hutníka a železničáře jsou momentálně obehnány bedněním. Ještě je ale čeká čištění a restaurování a opět budou zdobit hlavní vestibul. „Součástí těchto oprav je také zlepšení akustiky, což spočívá v tom, že se vrchlík obalí do akustického materiálů. Dále je tu použitá speciální reprosoustava pro hlášení, protože tato hala měla historicky špatnou akustiku,“ upozorňuje Toman.
Drtivá většina objektu se navrací do původně zamýšlené podoby. Velké změny ale přesto nastanou a nepůjde jen o eskalátory v hlavním vestibulu. Nejvíce budou změny patrné v horní hale, která dostane kompletně novou střechu.
„Zde kompletně demontujeme zastřešení včetně štítů. Nová konstrukce bude ocelová a proskleným světlíkem a kolem dokola bude zelená střecha. Jednotlivé štíty na nástupiště budou komplet prosklené s informacemi o odjezdech,“ upřesnil Toman. Podlahy budou částečně prosklené, aby proudilo denní světlo dolů k pokladnám.
Kromě stavebních prací musí SŽ také vybrat v soutěži nájemce do nově opravených komerčních prostor. „S památkáři jsme domluvili, aby hlavní restaurace mohla mít i jakousi předzahrádku, takže původní okna nahradily repliky francouzských oken. Bude to přístupné jak z horní haly, tak i z nástupiště,“ popsal Petr Toman. Nová smlouva s nájemcem je aktuálně před podpisem. Vedení SŽ nicméně prozradilo, že tam bude mít svou novou pobočku fastfoodový řetězec KFC.
„V Plzni to bude první pobočka takto v centru a zároveň to bude úplně první pobočka KFC na nádražích Správy Železnic v rámci republiky. V těchto místech byla původní historická restaurace a jídelna,“ uvedl Radek Makovec, ředitel Oblastního ředitelství Plzeň SŽ a doplnil, že spodní hala už je komplet obsazená a v horní chybí najít dva nájemce.
„V horní hale bude už zmíněný řetězec KFC a dále máme zasmluvněné Knihy Dobrovský a Kavárnu Malinovou. Ve spodní hale v podstatě stávající nájemci zůstali, plus další jednotku obsadí šťávy UGO a prodejny MINIT, RELAY, PONT, Mr. Baker a pizza,“ vyjmenoval Makonec. Zázemí najde na nádraží také městská policie.
Podle Makovce je celá stavba velmi komplikovaná, protože jde o historický objekt, kterému nikdo od jeho otevření nevěnoval takovou pozornost. V dubnu 1945 dostala budova minimálně dva přímé zásahy při mohutném náletu britského RAF. Po válce se uvažovalo o totální demolici, neboť tlaková vlna výbuchu nadzvedla a posunula ocelovou konstrukci kopule o 15 centimetrů. Nakonec ji mostaři ze Škodovky vrátili na původní místo. Výzdoba budovy ale byla při provizorních opravách značně zjednodušena a upravena.
Dnešní rozsáhlá reprezentativní nádražní budova byla postavena v roce 1907. Projekt vypracoval architektonický atelier při vídeňském ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Stavební práce tehdy provedla stavební firma plzeňského architekta Rudolfa Stecha, autora řady honosných domů v Plzni. Proslavila ho zejména spolupráce s významným českým malířem Mikolášem Alšem, který pro Stechovy domy navrhoval sgrafitovou výzdobu.
„Nádražní budova je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese. Po urbanistické stránce je velmi atypicky pojatá, neboť výpravní budova je umístěna ostrovně uprostřed kolejiště. Dalším unikátem je skutečnost, že cestující vstupují do budovy o jedno podlaží níže, než je kolejiště a nemusejí tak složitě překonávat tzv. ztracené spády. Tím plzeňské nádraží předběhlo dobu. Dnes se u nově projektovaných stanic vysokorychlostních tratí ve světě používá obdobný systém, kdy kolejiště je vždy v jiné výškové úrovni, než vstup do budovy,“ připomněl vedoucí Odboru památkové péče Magistrátu města Plzně Karel Zoch.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Rekonstrukce hlavního nádraží se prodraží o desítky milionů. Co čekat jiného, když vidíte tempo, s jakým pracovníci na tom díle pracují.