Další cyklostezky i nové lávky vybuduje letos město Plzeň. Nové úseky vzniknou na místech, která jsou nyní pro cyklisty nebezpečná nebo tam, kde jim umožní lepší a rychlejší spojení. Na cyklistická opatření byl navýšený původní rozpočet zhruba o 13 milionů korun.
Úsek veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně a Odbor investic Magistrátu města Plzně chystají na letošní rok výstavbu hned několika cyklistických komunikací, další se projektují. „Cyklistů hlavně od kovidové pandemie stále přibývá a my musíme na situaci reagovat. Snažíme se tak budovat cyklistickou infrastrukturu hlavně na páteřních tazích, na místech, která jsou nebezpečná nebo nepřehledná a samozřejmě napojovat nové úseky na ty již hotové,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Nových cyklostezek nebo jejich doplňujících úseků je hned celá řada. Vznikne například další úsek Greenway Úhlava v prodloužení Zářivé ulice od křížení s ulicí Nad Strání v Plzni-Radobyčicích až do rokle zvané „V Lahošti“. V současné době tam vede polní cesta k přilehlým chatám až nad rokli, do níž míří relativně strmá pěšina. Stezka pro pěší a cyklisty, která tu má vzniknout tuto rokli překoná pomocí lávky, která se původně klenula přeš přivaděč v Kaplířově ulici.
Další nový úsek pomůže propojit stezky podél Lidické se stávajícími stezkami kolem Boleváku, které jsou hojně využívané cyklisty hlavně v létě. Nyní je v místě chodník, který je svojí šíří nedostatečný pro zřízení smíšené stezky pro pěší a cyklisty.
Dosud musí cyklisté při cestě do Doubravky a dále po Jateční do Bolevce od mostu na Chrástecké při cestě do centra města jet Doubraveckou ulicí. Tou je také vedena mezinárodní cyklotrasa číslo 3. Nový úsek při východní straně Jateční od Doubravecké do Chrástecké ulice tak umožní bezpečnější jízdu hlavně těm cyklistům, kteří se vyhýbají frekventovaným komunikacím.
Letos začne Plzeňský kraj realizovat šest kilometrů dlouhý úsek cyklostezky z Doubravky do Chrástu. Plzeň postaví přibližně 300 metrů dlouhý navazující úsek, který napojí novou stezku po tělese bývalé železnice na stávající cestu pod Chlumem. Na obou úsecích by se mělo pracovat současně. Půjde o zhruba tři až tři a půl metru širokou stezku s asfaltovým povrchem.
Lepšího povrchu a úprav se dočká i stezka mezi Koterovem a Božkovem. Po dokončení úseku greeenway z Božkova k lávce přes Úslavu Pod Kolešovkou a dokončení cyklostezky do Starého Plzence se zvýšil počet pěších i cyklistů využívající tento úsek greenway Úslava. Úsek od lávky pod Kolešovkou vede mezi loukami v nivě řeky a jako jeden z mála podél Úslavy ještě nemá kvalitní povrch. V letošním roce by se měl dočkat nového živičného povrchu.
V loňském roce byla dokončena první etapa stavby greenway podél Radbuzy mezi mostem Malostranská a prodloužením Luční ulice. Letos na ni naváže druhá etapa, která představuje stezku pro pěší trasovanou mezi řekou a tenisovými kurty. Díky ní si budou moci pěší vychutnat příbřežní promenádu a cyklisté budou mít na stezce o pár metrů dál od řeky volněji.
V rámci celkové úpravy veřejného prostoru mezi ulicemi Slovanská alej a Šeříková dojde k vytvoření dvou nových krátkých úseků stezky pro pěší a cyklisty s napojením do Šeříkové ulice.
Také cyklostezku z Křimic podél Chebské ulice do Zadních Skvrňan čeká doplnění kratšího chybějícího úseku, který propojí stávající stezky od křížení s Regesburgskou ulicí k ulici K Rozvodně odkud je propojení do Zadních Skvrňan.
Dojde i k propojení přes louky ze Štruncových sadů k pivovarským studním směrem k Boleváku. Dokončení tohoto chybějícího úseku bránila výměna plynového potrubí, která se realizuje až letos. Hotová by měla být na podzim tohoto roku, pak bude možné chybějící úsek cesty zpevnit.
Letos bude Odbor investic MMP zajišťovat i stavbu dalšího nového úseku sportovně rekreační trasy greenway Mže. Díky ní bude zajištěno bezpečnější spojení již realizovaných stezek v ulici Pod Vinicemi u ZOO Plzeň k lávce přes řeku Mži. Půjde o stezku pro pěší a cyklisty se zpevněným asfaltovým povrchem v šířce tří metrů.
„Původní rozpočet našeho Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně (SVSmP) byl ze 48 milionů korun navýšen, takže na cyklistická opatření, tedy projektování a výstavbu, půjde letos přibližně 61 milionů korun. Někde práce postupují rychle, jinde bychom si to představovali rychleji. Například úsek u Vejprnického potoka jsme chtěli budovat již loni, ale kvůli problémům se stavebním povolením se bude budovat až letos. Zpevnění Luční ulice pro změnu čekalo na stavbu vysokotlakého plynu, která musela proběhnout před opravou povrchu cesty,“ uvedl vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl s tím, že při akci rozšiřování greenway Radbuza na Slovanech z časových důvodů stavbu rozdělili na dvě etapy. Tak budou moci její větší část cyklisté využívat dříve. Letos dostaví zbývající část stezky pro pěší.
„Každý zásah do dopravního koridoru, který jeho uživatele omezí, je nepříjemný. U všech staveb včetně těch, které naruší provoz na cyklostezkách, ale hledáme vhodné objízdné trasy a cyklisty předem informujeme jak prostřednictvím médií, tak i přímo na trase,“ doplnila plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.
Plánují se i opravy stávajících cyklostezek nebo realizace prvních koláren pro žáky vybraných základních škol. Ty vzniknou ve formě společného prostoru se vstupem na čipovou kartu. Na vybraných místech ve městě dojde také k osazení cykloboxů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.