Obyvatelé Severního Předměstí se dočkají v nejbližších letech návratu trolejbusové dopravy. Naftové autobusy nahradí trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. V dalších etapách rozvoje se trolejbusy rozjedou i na sídliště Vinice a do ulice Na Roudné, v závislosti na dokončení nových komunikací anebo jejich rekonstrukcí. Se záměrem se bude moci seznámit i veřejnost v rámci jízd předváděcí liny nebo na exkurzi s projektantem.
Páteřní autobusová linka číslo 33, která vede z centra města přes náměstí Republiky, kolem Roudné a fakultní nemocnice na Lochotíně na Košutku, se patrně v nejbližších letech dočká elektrifikace.
„Po úplném dokončení celého záměru bude mít hlavní trať z Goethovy ulice přes náměstí Republiky, Roudnou, Fakultní nemocnici Plzeň až do současné konečné Sídliště Košutka délku přes šest kilometrů, vozidla při ní vystoupají o sto výškových metrů. Provoz na takto náročné trase páteřní linky MHD nelze zvládnout jen pomocí baterií, proto je nutné zřídit trolejové vedení včetně stožárů a k němu zajistit energii pro trolejbusy pomocí nových měníren a napájecích kabelů,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).
Od zavedení trolejbusové dopravy si vedení města slibuje zlepšení dopravní obsluhy i snížení škodlivin v ovzduší. Oproti naftovým autobusům jsou trolejbusy také tišší. „Rozšiřování elektrické trakce na úkor té autobusové je základem konceptu dalšího rozvoje systému MHD v Plzni. Projekt je také potřebným příspěvkem k plnění závazku zvýšení podílu bezemisní dopravy dané evropskou legislativou,“ podotkl Tolar.
Kromě trolejového vedení zahrnuje projekt i generální rekonstrukce části Sokolovské ulice od aleje Svobody k Foniatrii, do níž bude trasa MHD přeložena z Karlovarské třídy. „Tyto úpravy mají zlepšit dostupnost MHD obyvatelům i návštěvníkům sídliště Lochotín a také významně zkrátit docházkové vzdálenosti k bazénu Lochotín, gymnáziu a dalším zařízením uvnitř sídliště,“ uvedl Jan Hakl ze Správy veřejného statku města Plzně (SVSMP), která projekt za úzké spolupráce s Plzeňskými městskými dopravními podniky a dalšími institucemi města připravuje.
Kromě hlavní trati na Košutku se k výstavbě připravuje i její odbočka o délce 2,2 kilometru od Družby po prodloužení aleje Svobody nad nemocnicí Primaved a chystanou zástavbou až do konečné sídliště Vinice. Úsek v délce 0,5 kilometru ve Znojemské ulici je také připraven pro natažení trolejí. Trolejbusová linka doplní svou funkcí chystanou tramvajovou trať linky číslo 3.
Další informace o projektu najdete na webové stránce: TrolejbusNaJednicku.cz. Tam si také můžete rezervovat místa na exkurzi v doprovodu projektanta a městských odborníků na dopravu. Tato akce se uskuteční 21. března od 16:30.
Od 19. do 25. března bude také v provozu zvláštní předváděcí linka č. 9, která vyjede na trasu Doubravka, Na Dlouhých–- Hlavní nádraží – náměstí Republiky – Lékařská fakulta – Nemocnice Lochotín. Provoz na ní zajistí trolejbus s bateriovým pohonem, v jehož interiéru se mohou cestující seznámit s připravovaným projektem zavedení trolejbusové dopravy na Severní Předměstí. Jízdní řád předváděcí linky číslo 9 zájemci naleznou na zastávkách nebo na webových stránkách pmdp.cz.
Trolejbusová doprava obsluhovala Košutku a Bolevec již mezi roky 1949 a 1977. Budování rozsáhlých sídlišť komplexu Severní Předměstí si však vyžádalo stavbu čtyřproudých komunikací, jejich středem byla v osmdesátých letech zavedena tramvajová doprava, které převzala hlavní tíhu přepravy obyvatel. S obnovou trolejbusové dopravy se v minulosti již počítalo. Zájem o další rozvoj vycházel ze snahy o snížení spotřeby nafty i zlepšení životního prostředí. Zahájení provozu se plánovalo již kolem roku 1983, ale přednost nakonec dostaly investice do rekonstrukcí a výstavby nových komunikací v jiných částech Plzně. Přípravné práce na trolejbusové trati na Košutku a Vinice zahájené znovu v devadesátých letech byly opět pozastaveny, tentokrát z důvodu přemítání o zavedení autobusů na zemní plyn.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.