Až osm let za mřížemi hrozilo strojvedoucímu Radimu Růžičkovi, který byl obžalovaný za zavinění nehody, při níž v červenci 2019 vykolejil u Mariánských Lázní nákladní vlak s vápnem. Podle obžaloby jel muž v daném úseku třikrát rychleji, než byla maximální povolená rychlost. V důsledku toho vykolejilo 13 z celkem 17 vagonů. Krajský soud v Plzni ale dospěl k závěru, že šlo o systémové selhání a muže zprostil obvinění. Rozsudek je pravomocný. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Obžaloba vinila strojvedoucího nákladní soupravy se 17 vagony s práškovým vápencem z toho, že u Mariánských Lázní vjel do úseku s omezenou rychlostí příliš rychle. Trať tam tehdy protínala stavbu obchvatu a v místě nehody vedla obloukem po provizorní přeložce po náspu. Proto tam byla omezená rychlost. Muž tamtudy ale jel třikrát rychleji a vykolejil. Shodou náhod událost natočil dronař, který si tam pořizoval záběry.
Škoda dosáhla 20 milionů korun. Chebský soud dříve uvedl, že na vině bylo systémové selhání na železnici. Růžičku osvobodil dvakrát, státní zástupce se vždy odvolal. Nyní verdikt potvrdil i krajský soud v Plzni.
Růžička u soudu vypověděl, že o stavebních pracích ani o omezení rychlosti na trati nevěděl. S poměry na trati se podle svých slov seznámil před jízdou v tištěné podobě, kde nebyly uvedeny žádné mimořádné události, stejně jako v jeho jízdním rozkazu. Informace ale zaměstnavatel poslal na služební tablet, ten však Růžička nečetl. Na trati jel naposledy sedm měsíců před nehodou, kdy tam ještě žádná omezení nebyla. Podle obžaloby se měl strojvůdce seznámit se změnami na trati z tabletu a také neměl přehlédnout značku, která na úsek s omezenou rychlostí upozorňovala.
„Většina vagonů se převrátila, u některých došlo k poškození přepravních kontejnerů a tím vysypání části nákladu, u některých vagonů zůstal celý náklad stále uvnitř. Hmotnost vagonu včetně nákladu byla přes 70 tun. Pro samotné vyproštění bylo nutné povolat na místo nejenom jeřáby, ale především vyprošťovací tanky. Ty navijákem postupně odstraňovali jednotlivé vykolejené vagony,“ tak popisoval náročný zásah mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.
Hasiči na místě pracovali i v noci. Práci jim ztěžoval nedostatek prostoru. Zároveň museli dávat pozor, aby nepoškodili kolejový svršek i železniční násep. „Některé části vagónů bylo nutné před vyproštěním odpálit autogenovým řezákem, z jiných vagonů bylo potřeba odčerpat náklad, aby se vagon odlehčil. K tomu byl na místě speciální odsávací bagr. Na vyproštění se pracovalo nepřetržitě 52 hodin,“ dodal Kasal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.