Zabírají tolik potřebná parkovací místa a není na ně ani pěkný pohled. Řeč je o autovracích, které trápí řadu západočeských měst. Ani Tachov není výjimkou. Jen loni tam radnice nechala odtáhnout 50 autovraků, během letoška jich zatím bylo 30. Vedení města vyzývá své obyvatele, aby odstavená nepojízdná vozidla hlásili přes mobilní aplikaci.
„V celém městě řešíme stále nedostatek parkovacích míst,“ připouští mluvčí Tachova Tereza Kořínská. Velký podíl na tom mají autovraky, které jsou trnem v oku všem motoristům i běžných obyvatel. „Odstranění autovraku není zrovna jednoduché a vozidlo, ačkoliv je již třeba viditelně nepojízdné, nemůžeme obratem odtáhnout,“ doplňuje mluvčí.
Pokud na takové vozidlo narazí městská policie, označí ho a vyzve majitele k nápravě. Na to má lhůtu 14 dnů. „Během této doby se městská policie či město Tachov snaží majitele osobně kontaktovat, s žádostí o odstranění vozidla, nebo důvodu, pro který nesmí být toto vozidlo na pozemku, nebo komunikaci odstaveno, což bývá v procesu odstraňování vozidla úspěšné a proces tímto končí. V případě, že majitele nedohledáme a vozidlo odstraněno není, započne proces samotného odstranění vozidla správcem komunikací,“ přibližuje mluvčí.
Pak existují dva postupy, které se liší podle toho, kde vrak stojí. Pokud je mimo pozemní komunikaci na pozemku ve vlastnictví města, lze k jeho odstranění použít Zákon o výrobcích s ukončenou životností. V tom případě je majitel vozidla vyzván k jeho odstranění, výzva je vyvěšena na úřední desce, kde musí být zveřejněna po dobu 30 dní. „Po ukončení lhůty může být vrak předán k ekologické likvidaci,“ popisuje Kořínská. Takové vozidlo je technicky nezpůsobilé k jízdě, má viditelná poškození nebo z něj unikají provozní kapaliny.
„V případě, že je auto odstaveno na pozemní komunikaci ve vlastnictví města, je postup o dost složitější a řídí se Zákonem o pozemních komunikacích,“ podotýká mluvčí radnice. V tom případě může město odstraňovat vozidla s minimálně půl roku propadlou technickou kontrolou, vozidla technicky nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích anebo pokud není možno je identifikovat, třeba podle SPZ.
„V ideálním případě, trvá tento proces minimálně tři měsíce. Ideální případy se však dějí velmi zřídka a proces tak může trvat až půl roku,“ konstatuje mluvčí. Veškeré náklady spojené s likvidací vozidla jsou vymáhány na majiteli vozidla. „Pokud vám není lhostejné, jak to v našem městě vypadá, neváhejte a se zaregistrujte do aplikace Munipolis a začněte sledovat dění ve městě a podávat podněty přímo vedení města a úředníkům, kteří se postarají o nápravu situace,“ vyzývá závěrem mluvčí radnice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.