Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Před 90 lety vznikla továrna na kola Tripol, předchůdce slavného Favoritu

Výroba jízdních kol v Rokycanech má za sebou zhruba stoletou tradici. Továrna na kola s přehazovačkou, "berany" a značkou Favorit v dobách své největší slávy produkovala 200 000 kol ročně, většinou pro český trh. Po roce 1989 ale výroba klesala a závod nakonec zkrachoval. Továrna na kola Tripol, předchůdce Favoritu, byla založena 21. listopadu 1934.

Počátky výroby kol v Rokycanech sahají do roku 1922, kdy zde chebští podnikatelé Ambros Swetlik a Heinrich Kastrup založili závod, který montoval kola s názvem Tripol. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-ka Cheb), který si v roce 1934 postavil vlastní továrnu, a Velo-Tudor (majitel František Hering), který koupil původní areál. Během války továrny vyráběly součástky pro armádu.

Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly Tripol a Tudor sloučeny pod jediný podnik ČZ Strakonice. Po reorganizaci spadaly rokycanské závody pod nový samostatný podnik Eska Cheb. V roce 1953 pak odloučením z Esky vznikl samostatný Favorit, který byl ale již o pět let později včleněn zpět. Spolu s Eskou a Velamosem patřil Favorit k nejznámějším tuzemským značkám jízdních kol.

V továrně vznikaly statisíce kol ročně

Kromě zemí RVHP vyvážela rokycanská továrna kola i na Západ (celkem do zhruba 40 zemí). Ještě v roce 1989 podnik vyrobil 200 000 kol, posléze ale už nezachytil módní vlnu trekingových a horských kol. Výroba dále klesala a dostala se až pod 30 000 kusů ročně. Od ledna do května 2004 vyrobil podnik téměř 10 000 kol, tedy asi dvacetinu produkce z éry posledních socialistických let.

Při založení a. s. Favorit Rokycany v roce 1992 v podniku pracovala stovka lidí. Kvůli neschopnosti splatit pohledávky se firma v roce 2001 dostala do konkurzu. O rok později ji získala za 25,5 milionu korun Bike Technology & Public Relations (BTPR), která výrobu kol v Rokycanech ukončila v květnu 2004 a montáž výrobků poté soustředila do Kunovic na Moravě. BTPR zbankrotovala v únoru 2006.

Další etapa značky se začala psát v roce 2011, kdy ji vzkřísil slovenský podnikatel Richard Galovič, který koupil původní ochranné známky Favoritu. Galovič přišel s koly s retro designem, lehkým karbonovým rámem a moderními technickými prvky. Zákazníkům se měla "šít na míru". Vývoj a příprava trvaly skoro čtyři roky a zbyl po nich soudní spor. Galovičovu firmu Favorit Technology zažaloval designér Petr Novague o 1,4 milionu korun, protože údajně nedostal zaplaceno za práci. Majitel ochranné známky Galovič zadlužený podnik v roce 2019 prodal, v témže roce výrobce kol Favorit potřetí zkrachoval.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Národní technické muzeum

Štítky historie, jízdní kola, Tripol, Favorit

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Před 90 lety vznikla továrna na kola Tripol, předchůdce slavného Favoritu  |  Rokycansko  |  Z kraje  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.