Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy

Autoři | Foto Integrovaná doprava Plzeňského kraje

Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy. Regionální osobní a spěšné vlaky v regionu ujedou s novým jízdním řádem stejně jako letos, kdy to má být zhruba 6,2 milionu kilometrů. Linkové autobusy v kraji mají příští rok ujet také stejně - přes 19 milionů kilometrů. Kraj vydá na dopravní obslužnost přes dvě miliardy korun, meziročně mírně více.

Kraj vydá příští rok na dopravní obslužnost 2,258 miliardy korun, meziročně o čtyři procenta více. „Na provozování regionální drážní dopravy půjde 1,436 miliardy korun, o 66 milionů korun více. Na autobusy to bude 822 milionů korun, o 22 milionů více než letos," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Podle něj je nárůst dán smlouvami s dopravci, v nichž jsou meziroční valorizace, tedy vliv inflace, mezd řidičů, cen pohonných hmot i náhradních dílů a dalších. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) nejde o dramatický nárůst.

Kraj nemusí příští rok vyhlašovat soutěž na nového dopravce na žádnou linku. „Dramatické změny neděláme. Přidali jsme čtyři nové autobusy, které pořídila Arriva (zajišťuje pro kraj autobusovou dopravu do roku 2030), protože nám nejvíce roste doprava hlavně od Nové Hospody a Stříbra (obě lokality jsou na Tachovsku). Tam potřebujeme nasazovat větší autobusy," řekl náměstek.

Kraj příští rok jízdné nezdraží

Ale počítá se, že někdy budeme muset zdražit jednotlivé jízdenky. Dlouhodobým výhledem ale je, že předplatné zůstane stejné," uvedl. Důvodem plánovaného zdražení je, že jednotlivé jízdné v regionu je stále nízké, ale inflace za pět let výrazně vzrostla. „Ostatní veřejní dopravci všude v republice zdražovali, ale my jsme ceny krajského jízdného nezvýšili," uvedl náměstek. Podle Pakandla se nezměnily od roku 2020 a úpravy jsou pouze "kosmetické".

Kraj začne příští rok na jaře jednat s městy a obcemi o tom, jak vylepšit dopravu v regionu. Diskuse, kterou kraj zorganizuje po oblastech, potrvá zhruba rok. „Protože za pět let musíme mít vysoutěženého nového autobusového dopravce," řekl Čížek. Už v roce 2027 musí kraj vyhlásit soutěž, protože nová dopravní firma musí mít dva roky na objednání a dodání vozidel.

Kraji se podle Čížka povedlo vybrat autobusového dopravce Arrivu včas za nižší ceny než dnes. Zajišťuje veřejnou dopravu v celém regionu od června 2020. „Také všechna města kromě Klatov (a Plzně) si objednala Arrivu pro městskou hromadnou dopravu. V kontraktu jsme měli nějakou opci kilometrů navíc, které jsme mohli doobjednat, což jsme zabrali dopravou ve městech," uvedl. Krajský organizátor veřejné dopravy POVED teď začíná koordinovat krajské a městské linky. „I to bude předmětem diskuse v příštím roce: Tedy jaký autobus pustit přes město, aby fungoval jako městská doprava. A který by naopak jako městská doprava mohl vyjet také do okolí," dodal.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky doprava, jízdní řády, vlakové spoje, autobusové spoje, POVED, Integrovaná doprava Plzeňského kraje, cena jízdného

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.