I kdy se to nezdá, podvodníkům se daří praktikovat nový fígl, kdy z lidí prostřednictvím telefonu vylákají pomocí lsti přístupové údaje ke vstupu do jejich elektronického bankovnictví. Pachatelé působí velmi věrohodně, mají legendu, kdy se vydávají za zaměstnance technické podpory banky. Tvrdí, že je účet dotyčného napaden a je třeba okamžitě udělat nové zabezpečení, aby nepřišel o peníze.
Své o tom ví žena z Kolinecka na Klatovsku, které volal neznámý muž na pevnou linku, kdy uvedl i její jméno a příjmení. Muž řekl, že na účtu jejího peněžního ústavu byly zjištěny spamové odečty s tím, že do patnácti minut musí problém vyřešit nebo žena přijde o peníze. „Poškozená neznámému muži sdělila přihlašovací údaje ke vstupu do elektronického bankovnictví i potvrzovací SMS kódy. V tomto případě byla komunikace vedena přes jinou internetovou komunikační aplikaci. Dále muž vyžadoval uvést dvě čísla i potvrzovací kód z debetní karty. Žena obdržela asi tři SMS zprávy z banky, které též přeposlala,“ popsala jeden případ mluvčí policie Dana Ladmanová.
Žena později dospěla k závěru, že celá věc je poněkud podivná a telefonicky kontaktovala svůj peněžní ústav. Tam se dozvěděla, že byly provedeny dvě transakce, konkrétně dvakrát po 20 000 Kč. Žena zablokovala účet, ale v ranních hodinách se pachatel pokusil o další platby, což se mu již nepovedlo.
Další podobný případ se stal opět na Klatovsku. „Volající sdělil ženě, že byl napaden její počítač a z účtu v peněžním ústavu došlo k neautorizovaným platbám. Tentýž den ženě telefonoval další muž z jiného mobilního čísla a požadoval zaslání kopie platební karty. Po zaslání údajů přes SMS žádal muž její datum narození a heslo k internetovému bankovnictví, což žena učinila. Následně byla z dalšího telefonátu požádána o sdělení informací a zjistila, že byl zřízen a změněn účet u poskytovatele telefonních služeb. Žena okamžitě případ řešila v bance i na policii,“ řekla mluvčí policie.
Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Klatovech oba případy vyšetřují pro podezření ze spáchání přečinů neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací a podvod.
Policie varuje, že v těchto případech dochází k okamžitým převodům peněz, většinou na zahraniční účty. Dohledání pachatele je velmi obtížné, kdy lidé sdělí své údaje třetí osobě, banka následně zamítne reklamační řízení, jelikož porušili vzájemné ustanovení z obchodní smlouvy s bankou.
„Při přihlašování do internetového bankovnictví pachatel získává přístupové údaje, které následně zneužije. K vylákání peněz dochází rovněž i přes podvodnou komunikaci, kdy se uživatel „proklikne“ na falešné stránky, zde vyplní údaje a pachatel získává rovněž přístup. Vždy se přesvědčte, že se nacházíte na správných stránkách peněžního ústavu. Stávají se případy, kdy dojde k přesměrování na podvodné stránky, některé se skutečným jen podobají,“ upozorňuje mluvčí policie Ladmanová.
V nezabezpečené sítí může dojít k zachycení čísla a údajů platební karty útočníkem a k neoprávněným operacím na účtu. Jsou zaznamenány i případy zasílání dotazníků k zamezení dalších podvodů, údajně z banky i podepsané, kde bylo vyžadováno vyplnění bankovního spojení i PIN či osobní údaje. Pokud tento dotazník majitel účtu vyplní, riskuje zneužití platební karty nebo účtu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám