Systém elektronických žádanek na vyšetření vzorku na nový koronavirus má výpadek. Odběry vzorků ale nadále pokračují, žádanky budou do systému doplněny zpětně. Informaci potvrdila mluvčí Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR Lenka Svobodová.
"Došlo k technickému výpadku systému e-žádanek. Na nápravě intenzivně pracujeme," uvedla Lenka Svobodová. Výpadek podle ní neovlivní dostupnost odběrů pro klienty. "Odběrová místa by měla nadále plynule odběry provádět," dodala.
Problém s odesíláním žádanek na vyšetření na covid potvrdila dnes i plzeňská praktická lékařka Šárka Škopková. „Od rána nám tady zvoní telefony, lidé volají a chtějí na vyšetření. Je to velký problém,“ uvedla plzeňská lékařka. Lékaři musí složitě lidem vysvětlovat, co se děje a volající, kteří jsou ve stresu kvůli podezření z onemocnění reagují mnohdy velmi podrážděně.
Lékař či hygienici musejí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy jej na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.
Systém elektronických žádanek na vyšetření vzorku na covid-19 měl výpadek už 18. září. Odběrová místa ale fungovala nadále, přestože nebylo možné žádanky ani ověřit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.