Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

O ilustrátora z Plzně mají zájem světoví giganti, spolupracuje s Marvelem, Disney i Star Wars

Plzeňan Tomáš Duchek patří mezi nejžádanější české ilustrátory, přičemž zájem o něj mají především zahraniční společnosti. Ilustroval například knihu s Mickey Mousem pro Disney, navrhl desítky karet k populární hře Magic the Gathering a momentálně pracuje na legendární sci-fi sáze Star Wars a na plakátu pro seriál Loki od Marvelu. Jeho cesta však začala v českém herním studiu Warhorse, kde se spolupodílel na vývoji úspěšné hry Kingdom Come: Deliverance. Věnuje se i vlastní tvorbě a přes zimu by rád dokončil svou první knihu.

Tomáš Duchek se malování věnoval už na střední škole. Nápad, zda by se tento koníček nemohl změnit v obživu, přišel v posledním roce studia na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde studoval obor Produktový design. Tam se ovšem k malbě moc nedostal, a tak začal sám po své ose prozkoumávat práci s Photoshopem.

„Podařilo se mi najít práci u herního studia Warhorse. Dostal jsem se na pozici concept artisty pro prostředí. Pokud si hru zahrajete a budete se procházet hradem Talmbergem, tak například ten jsem pro hru zrekonstruoval. Musel jsem si nastudovat historické materiály a pak začal zpracovávat nápady,“ popisuje Tomáš Duchek.

Tomáš Duchek se podílel na návrzích prostředí v okolí Sázavy.

Spolu s kolegy objížděl lokace a vše pečlivě fotil. V týmu měli dokonce i historičku, aby vše opravdu dobově odpovídalo. Kromě hradu vytvářel pro hru i prostředí v okolí Sázavy. A vězte, že lesy tam vypadají přesně tak, jako začátku 15. století.

„Toto období pro mě bylo naprosto klíčové. Pracoval jsem tam pět let a během té doby jsem si vyzkoušel všechno možné a naučil se od kolegů mnoho věcí. V té době jsem si začal budovat své portfolio na webové stránce ArtStation. Je to nejvíce prestižní portál pro digitální umělce. Jsou tam 3D modely, malby, obrovské množství stylů a tisíce umělců,“ popisuje a na počítači prochází desítky maleb.

Válečník, Lovec a Šaman – postavy inspirované hrou World of Warcraft.

„Začal jsem tam nahrávat první ukázky své tvorby. Jako první jsem tam dal sérii postav inspirovaných hrou World of Warcraft. Moje myšlenka byla ta, že každá herní třída má svou typickou barvu a tu jsem využil pro pozadí,“ prozrazuje. A jeho tvorba zaujala. Brzy se mu ozvali zástupci z britské firmy Games Workshop proslavené značkou Warhammer. „Chtěli, abych pro ně udělal sérii trpaslíků. Byl to pro mě první velký klient. Na základě toho jsem začal víc a víc pracovat na tom, abych byl nezávislý ilustrátor,“ říká.

„V průměru to vychází na čtyři dny práce.“

Malbu bere Duchek i jako formu terapie a do každé malby vkládá své emoce. Po „období temna“, kdy tvořil pochmurné scenérie, přešel k fantasy věcem, kde si hraje se světlem a přírodními prvky. Každé dílo je na začátku bílou plochou a postupně se proměňuje, což je jasně patrné například na videu, které dává jasnou představu o tom, jak vznikl obraz staříka v lese.

„Některé obrázky jsou přímočaré, kdy mám jasnou myšlenku a od začátku jedu s jasnou vizí. U tohoto staříka jsem si chtěl namalovat klidnější obrázek a během tvorby jsem prozkoumával, jak to vlastně udělat. Nejdříve jsem chtěl, aby světlo prosvítalo mezi stromy. V nějakém bodě jsem přidal do vody rybku a napadlo mě, že by bylo hezké, kdyby právě zlatá rybka byla zdrojem světla na scéně. Tento obrázek jsem dělal čistě pro sebe,“ popisuje a přiznává, že největší piplačkou jsou poslední detaily, které všemu dají to správné kouzlo. V průměru jedna malba zabere čtyři dny práce, ale například během festivalu v Lisabonu to zvládl i za dva dny.

„Z umělé inteligence nemám obavy.“

Concept art a digitální tvorba obecně se podle Duchka vyvíjí obrovským tempem. „Když jsem nastoupil před lety do Warhorse, tak bylo ještě poměrně běžné malovat ručně. Jiná studia využívala fotografie a 3D modely a tímto směrem se to stále více a více ubírá. V concept artu jsou důležité hlavně myšlenky a nejde ani tolik o to, jak to vypadá. Děláte podklady pro 3D umělce, kteří to zpracují a dostanou do hry. Dneska se hodně využívá 3D, které se pak přemaluje. Některé firmy pracují i s umělou inteligencí,“ vysvětluje umělec s tím, že od concept artu pomalu upouští a zaměřuje se více na ilustraci.

Duchkova práce je nejvíce ovlivněna přírodou, studiem světla a středověkým životem. Na svých malbách zachytil i známé postavy jako je Žižka nebo Johanka z Arku.

Samotné téma umělé inteligence ho ale tolik neděsí. „Je to hodně silné téma, ale nemyslím si, že nás nahradí. Firmy jako jsou třeba Wizards of the Coast dělají sběratelské kartičky a hodnota těch karet vychází z části z toho, že za tím stojí lidská práce. Kdyby to dělal stroj, nemělo by to takovou hodnotu,“ myslí si.

„Příští rok bych rád vydal svou první knihu.“

„Momentálně mám nabráno hodně zakázek. Dělám například na Star Wars, ale nemohu být konkrétnější. Mlčenlivost mě ale neváže u práce pro Marvel, takže mohu říct, že navrhuji plakát pro druhou sérii seriálu Loki, který bude k vidění v Evropě,“ prozrazuje Duchek a na monitoru má skutečně rozkresleného severského boha lsti a falše.

V neposlední řadě se také soustředí na dokončení své vlastní knihy. „Knížka vypráví příběh poutníka, který žije ve světě plném ruin. Hlavní myšlenkou je ukázat krásu jednoduchého života ve spojitosti s přírodou. Už mám všechny stránky připravené včetně textu. Teď to musím doladit a domalovat. To hlavní ale mám za sebou. Přes zimu bych to rád dotáhl a příští rok vydal,“ uzavírá naše povídání Tomáš Duchek, který také vyučuje digitální malbu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni. V letošním roce byly jeho malby vystaveny v Římě, Lisabonu, Soulu a v New Yorku.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabová, Tomáš Duchek

Štítky neobyčejný, Tomáš Duchek, digitální tvorba, malba, umění, Disney, StarWars, Marvel, Sutnarka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

O ilustrátora z Plzně mají zájem světoví giganti, spolupracuje s Marvelem, Disney i Star Wars  |  (Ne)obyčejní  |  Drbna  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.