Z nemocničního lůžka se mohou pacienti v mžiku dostat na ostrov, zahradu nebo třeba na hory. To všechno díky virtuální realitě a nové klinické studii, která probíhá na Oddělení léčebné rehabilitace Fakultní nemocnice Plzeň. Do projektu je zapojená čtyřicítka pacientů, které trápí bolesti a problémy s pohybem horních končetin. Ve virtuálním prostředí hrají pacienti minihry, které je baví a zároveň je vedou ke cvičení.
„Přesun rehabilitace do virtuálního světa mění terapeutické sezení na nevšední zážitek. Pro pacienty je rehabilitační léčba méně stresující, zmírňuje vnímání bolesti při cvičení, zvětšuje pohybový rozsah i motivaci a trénuje také kognitivní funkce,“ pochvaluje si primářka Oddělení léčebné rehabilitace Andrea Kunschová.
Virtuální realita slouží zatím jako doplněk a je součástí výzkumu. Jednotlivé úkony se zaměřují na pacienty s omezenou funkcí v oblasti ramenního kloubu. Cvičení mají různé stupně obtížnosti. Samotná ambulantní léčba s využitím virtuální reality trvá měsíc.
„Dnes nepotřebujeme složitá technická řešení. Máme jednoduché a přenosné zařízení, které se snadno ovládá. Je to velmi intuitivní pro zdravotníky i pro pacienty. Náš hardware snímá ruce pacienta, takže nejsou zapotřebí žádné další ovladače,“ popisuje zakladatel startupu VR Medical Konstantin Novikov, který se na projektu podílí.
Samotné spuštění a nastavení je také snadné. Terapeut nasadí pacientovi speciální brýle a poté vybere vhodný obsah. Pacienti pak plní jednoduché úkoly, které jsou zpracované formou her. Jednou spojují na nebi hvězdy a vytváří souhvězdí, jindy zase sklízí ovoce nebo chytají ryby.
„Neméně důležitou částí je sběr dat, která ukazují pacientům jejich pokroky jako je třeba rozsah jejich pohybu. Také to terapeutům nabízí možnost následného porovnání s předchozími výsledky. Pacient může sedět, ležet nebo i stát. Úkoly slouží k posílení hrubé motoriky a nabízí i kognitivní cvičení,“ doplňuje Novikov.
„Jsem zvědavý, jaké konkrétní výsledky studie přinese a těším se, až budeme moci virtuální realitu zařadit mezi standardní druhy léčby,“ dodává ředitel FN Plzeň Václav Šimánek.
Ve FN Plzeň se nejedná o první projekt, kdy využili možnosti virtuální reality. Na Psychiatrické klinice na oddělení pro léčbu závislostí už v roce 2015 představili unikátní simulátor zátěžového prostředí v podobě virtuální hospody. Cílem léčby je to, aby pacienti odolali a nedali si alkohol. Simulátor zároveň navozuje pacientům klasickou atmosféru hospody, kde nechybí cinkání sklenic nebo výkřiky štamgastů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.