Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Marcela Dušková: Projektem Společný jazyk – společná budoucnost bychom žáky také rádi motivovali, aby přemýšleli o své profesní budoucnosti

PR článek

Odstranění jazykových bariér v příhraničí. Takový je cíl projektu Společný jazyk – společná budoucnost, jehož vedoucím partnerem je na německé straně organizace Euregio (EUREGIO Bayerischer Wald - Böhmerwald - Unterer Inn) a na české straně VŠTE. V rozhovoru nám ho blíže představí manažerka Marcela Dušková.

V posledních letech se mluví o tom, že klesá zájem mladých lidí o němčinu. Je tomu opravdu tak?

Skutečně pozorujeme odliv lidí od němčiny, čímž vznikají bariéry jak na trhu práce, tak v komunikaci. Projektem Společný jazyk – společná budoucnost reagujeme na aktuální stav, snažíme se jím zmíněné bariéry odstranit. Přejeme si, aby účastníci projektu získali motivaci a opravdový zájem o němčinu. Během kurzu získají základní slovní zásobu a doufejme, že i nadšení pokračovat a dále se zdokonalovat.

Jaký je váš scénář? Jak toho chcete dosáhnout?

Chceme zasáhnout do kořenů, proto se věnujeme základním a středním školám. Organizujeme klasickou výuku, která je pro účastníky zdarma a samozřejmě na dobrovolné bázi, a další velkou motivací jsou exkurze do měst, firem a jiných zájmových oblastí v Čechách a Německu. Bohužel situace ohledně Covid-19 nám v tomto příliš nepřeje, takže nyní řešíme, jakým způsobem exkurze povedeme. Nabízí se alespoň on-line forma, nebo je možné, že počkáme, jestli se krize uklidní. Třetím kanálem je pak aplikace, kterou chystáme na bázi e-learningu. Bude se vázat ke kurzu, nicméně pro vstup nebudou kladeny žádné bariéry a může jej využívat i široká veřejnost. 

To znamená, že aplikaci pak budou mít školy volně k užití?

Ano, takový je náš záměr.

Cílem projektu je tedy především výuka českého a německého jazyka a propojování partnerských škol v Bavorsku a České republice?

Nejenom to. Z pohledu naší vysoké školy se jedná také o propojování vysokého školství, firemní praxe a středních a základních škol. Propojením škol a firem bychom rádi motivovali žáky základních i středních škol k přemýšlení o své profesní budoucnosti a volbě, zda pokračovat ve studiu, nebo se ubírat spíše technickým směrem a najít uplatnění například i v některé z firem, které v rámci exkurzí navštíví. Jejich uplatnitelnost je pak velmi výrazně podpořena znalostí jazyka sousední země. 

Zmínila jste Covid-19. Jak moc se vás epidemie dotkla?

Výuka, která byla zahájena letos v září, měla probíhat klasickou formou, ale musíme ji řešit distančně, tedy po internetu. Naštěstí nám to bylo povoleno. Jedeme tedy ve stejných kolejích, jaké nyní používají školy pro svou běžnou výuku.

Kolik škol na české straně je do projektu zapojeno?

Výuku německého jazyka zajišťujeme na 30 institucích v jihočeském a plzeňském regionu. Jedná se o 15 základních a 15 středních škol. Toto se zrcadlí i na druhé straně hranice – v Bavorsku, kde sídlí i náš projektový partner, který naopak na školách zajišťuje výuku českého jazyka. Společně pak školám napomáháme k vytvoření vzájemné přeshraniční spolupráce či určitému partnerství mezi školami. To vnímáme spolu s dalšími plánovanými aktivitami projektu jako velký motivátor výuky sousedního jazyka.  

Na jak staré děti cílíte?

Prioritně na mladší věkovou skupinu. Zhruba do šesté třídy. Pak máme střední školy, kde se opět zaměřujeme spíše na mladší ročníky. Snažíme se vše balancovat tak, aby i na německé straně měli žáci stejně starý protějšek. Ještě dodám, že cílíme především na začátečníky, ale i pokročilým se umíme přizpůsobit.

Proč se do projektu pustila právě VŠTE?

Euregio nás oslovilo s nabídkou spolupráce a my jsme rádi souhlasili. Dlouhodobě se zabýváme uplatněním na trhu práce. Snažíme se, aby se na něm lidé zorientovali. Také máme zkušenosti s aplikacemi, e-learningem a tak dále. Máme i bohaté zkušenosti s přeshraničními projekty. Německá strana potřebovala silného partnera, kterým VŠTE bezesporu je.

Podle jakého klíče vybíráte firmy, které účastníci projektu navštíví?

Snažíme se reflektovat střední školy, které máme v projektu zapojené. Portfolio tvoří strojní a stavební průmyslové školy či školy ekonomicky zaměřené. Účastní se ale i gymnázia. Jdeme technickým směrem, aby to navazovalo na zaměření VŠTE. Exkurze se budou podnikat do firem z těchto odvětví. Snad nám to situace s Covid-19 dovolí. Mělo by to být vždy v tandemu jedna česká a jedna německá škola. Žáci pak uvidí, že i na druhé straně hranice mohou najít kamarády, popřípadě zaměstnání.

Kdy bude projekt ukončen?

V létě roku 2022.

Ohodnoť článek

Štítky odstranění jazykových bariér, příhraničí, VŠTE, výuka jazyků, projekt, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, střední škola, Šumava, COVID-19, Česko, Bavorsko, Německo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Marcela Dušková: Projektem Společný jazyk – společná budoucnost bychom žáky také rádi motivovali, aby přemýšleli o své profesní budoucnosti  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.