Všechny skiareály v Plzeňském kraji před letošní zimní sezonou provedly opravy, údržbu a úpravy svahů. Nejvíce, přes pět milionů korun, investoval do modernizace největší šumavský komplex Špičák. Šlo především o posílení systému zasněžování o nová děla na výškových konstrukcích v nejfrekventovanějších místech sjezdovek, řekl ředitel Ski&Bike Špičák Vladimír Kasík.
Špičák, který vydá každý běžný rok do deseti milionů korun, po více než deseti letech změnil provozovatele v chatách Hanička, Blaženka, v kiosku mezi nimi i ve stánku na vrcholu. "Chceme jednoznačné zlepšení služeb i sortimentu," uvedl Kasík. Úpravu cen skipasů oznámí v půlce listopadu. "Chystáme příjemné překvapení pro majitele celosezonních skipasů," řekl. Ski&Bike loni zdražil skipasy o tři až čtyři procenta. Celodenní pro dospělého v hlavní sezoně stál 660 Kč, dětský 465 Kč. Loňská sezona začala 15. prosince, ale v prosinci se lyžovalo téměř jen na technickém sněhu, což snížilo návštěvnost. Propad areál v lednu a únoru dohnal, i když týden nejezdila lanovka kvůli kalamitě. Za sezonu přijelo opět přes 100 tisíc lyžařů, což jsou podle Kasíka hodně dobrá čísla.
Areály Belveder a Nad Nádražím v sousední Železné Rudě, které jsou propojené, mají vylepšené zasněžování, které pokryje 100 procent svahů.
Filip Smola, starosta Železné Rudy, největší zimní rekreační oblasti v kraji, řekl, že velké stavby se připravují areály na jaro příštího roku. Na Samotách čeká společnost Trigema na stavební povolení a chce začít stavět krátkou variantu skiareálu. Belvederu město schválilo výjimku ze stavební uzávěry na stavbu nového vleku.
"Letošní novinkou bude skibus. Pojede od 15. prosince do 15. března ze Špičáckého sedla do Železné Rudy a chceme ještě, aby jezdil na Gerlovu Huť, aby ho využili také běžkaři. To bude jasné za 14 dní," řekl Smola. Financovat ho bude město z ubytovacích poplatků a provozovatelé skiareálů. Železná Ruda udržuje 83 km běžeckých tratí, které letos čekají velké změny režimu údržby. Město chce rozdělit trasy na kratší okruhy, udržované každý druhý nebo třetí den, a dále na trasy, které se budou upravovat vždy v pátek a před jarními prázdninami.
Podle Smoly neplánují letos skiareály zásadní zdražení skipasů. "Pokud přistoupí k menším úpravám, tak jen proto, že výrazně zdražily energie, což je pro ně velký problém," uvedl.
Ve 20 kilometrů vzdáleném Ski areálu Nýrsko se v minulé sezoně lyžovalo od konce ledna jen pět týdnů. "Provedli jsme zemní úpravy velké sjezdovky, abychom ji vyrovnali. Hodně jsme si vyhráli s dětským hřištěm, na které budeme teď pokládat umělou hmotu. Udělali jsme větší výstup a zmírnili dojezd," řekl provozovatel Milan Koryťák, který má městský areál pronajatý a investuje do něj. Děla pokryjí technickým sněhem celou sjezdovku i hřiště s vlekem a 30metrovým pásem. Areál se profiluje jako rodinný, zatím nepočítá se zdražováním skipasů.
V Přimdě na Tachovsku, kde se letos lyžovalo necelý měsíc, provedli běžnou údržbu a opravy. "Na víc ani nemáme, loni po kalamitě jsme dali hodně do oprav dolního vleku. Ještě se musíme dohodnout s provozovatelem, jak technicky vyřešit EET a jaký bude náš podíl," uvedl místostarosta Jiří Kadera. Nevyloučil mírné zdražení jízdenek kvůli růstu cen elektřiny a vody. Přimda už před sedmi lety chtěla zajistit kompletní zasněžování sjezdovky za miliony, k čemuž ale potřebuje pozemky dolní sjezdovky. Několik let neúspěšně jedná o bezúplatném převodu, směně nebo levné koupi se Státním pozemkovým úřadem. Zatím mu platí nájem přes 55 tisíc korun ročně, i když areál je prodělečný, ale město chce lidem službu nabízet. "Požadují 239 Kč/m2, pozemky nedělí. Museli bychom zaplatit asi osm milionů kvůli sjezdovce, ale máme 22milionovým rozpočet. Asi si pletou Přimdu s Krkonošemi," řekla starostka Marie Šperková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.