Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Kampaň v Plzeňském kraji je nevýrazná a postrádá regionální témata, míní politolog

Lídři větších stran, kteří mají podle průzkumu šanci dostat se po říjnových volbách do Sněmovny, jsou v Plzeňském kraji s dosavadním průběhem kampaně většinou spokojeni. Vyzdvihují její kontaktní podobu a ochotu lidí naslouchat. Vedoucí katedry politologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni Petr Jurek kampaň vnímá spíše jako nevýraznou a postrádá v ní více regionální témata. Policie v Plzni řeší jeden případ poškození předvolebního stojanu.

V souvislosti s volební kampaní policie vede trestní řízení pro poškození cizí věci neznámým pachatelem v Plzni - Slovanech, uvedla policejní mluvčí Veronika Hokrová. Velký poutač jednoho kandidujícího subjektu byl podle ní rozřezaný, škoda je v tisících korun. Další problémy, ničení volebních materiálů a podobně policie v kraji zatím nezaznamenala.

„Kampaň před říjnovými sněmovními volbami v Plzeňském kraji se doposud jeví jako poměrně nevýrazná. Více než v minulosti je formálně i tematicky limitována celostátní strategií kandidujících subjektů," uvedl Petr Jurek. Strany se podle něj soustředí na svá značně obecná celostátní stanoviska a témata a krajský rozměr kampaně se hledá těžko. „Důvodem je mimo jiné i to, s jakými krajskými lídry strany do voleb jdou. Některé strany vsadily na lídry notoricky známé z komunální politiky. Ostatní strany se vydaly cestou dosud nepříliš známých osobností, které na sebe v kampani nedokázaly upoutat výraznější pozornost," míní politolog.

Strany sází na kontaktní kampaň

Lídři většinou uvádějí, že se zaměřili především na kontaktní kampaň a na setkávání s voliči, spíš než na masivní billboardovou kampaň. U konkurenčních stran ale někteří kritizují množství billboardů a vizuální reklamy. Například lídr KSČM Jiří Valenta je přesvědčený, že některé strany investovaly víc, než je povolené. „Máme podezření, že některé strany určitě nemají šanci se s náklady vejít do povoleného limitu," řekl. Stejný názor vyjádřil také lídr uskupení Piráti a Starostové Josef Bernard (nominovaný za STAN).

Podle Jurka je ve srovnání s volebními kampaněmi v minulosti méně patrná kontaktní složka, patrný je přesun do virtuálního prostoru. „Ani v něm ale nepozoruji výraznější dynamiku, která by byla typická pro Plzeňský kraj a odlišovala kampaň v regionu od kampaně celostátní," dodal politolog.

Jednička na kandidátce ANO Ivana Mádlová považuje kampaň v kraji za vydařenou. „Navštívili jsme řadu obcí v kraji, kde jsme probírali s lidmi problémy každodenního života a to i v těch nejmenších obcích," zhodnotila. S kontaktní formou je spokojen také třeba Bernard. „Obešli jsme pěšky přes sto obcí v našem kraji, oba dva lídři (spolu s Danielem Kůsem za Piráty) jsme každý nachodili pěšky 250 kilometrů. Kampaň nevnímám jen jako jednostranné sdělování informací od nás k voličům, ale dozvěděli jsme se od nich zajímavé informace a získali řadu podnětů," podotkl.

Lídr koalice Spolu Martin Baxa (ODS) je s kampaní spokojen. „Kampaň jsme vedli korektně a s cílem přesvědčit občany našeho kraje o nutnosti změny. Proto jsme se s lidmi opakovaně setkávali v celém kraji," konstatoval. Z průběhu kampaně i z účasti v debatách politiků má dobrý pocit také lídr ČSSD Robin Šín. „Kampaň běží tak, jak jsme si představovali. Lidé mají zájem se s námi bavit, bohužel je to spíš střední a starší generace. Mladí často říkají, že vůbec volit nepůjdou, což je nejhorší varianta," zdůraznil.

Pozitivní ohlasy od voličů si pochvaluje lídr uskupení Trikolóra Svobodní Soukromníci Jan Dočekal. Podle něj je logické, že témata před volbami jsou celostátní, pro krajská a lokální témata jsou vhodné krajské a komunální volby. Spokojenost s profesionálně vedenou kampaní KSČM vyjádřil také Valenta. „Setkáváme se s voliči a říkáme jim, co jsme za uplynulé roky dokázali a prosadili, než abychom jim jen jen slibovali, co někdy v budoucnu uděláme," řekl.

„V některých obcích byli lidé nadšení, že jsme první, co jsme mezi ně přijeli. Kampaň probíhá podle našich představ, od většiny lidí dostáváme pozitivní reakce," dodala Nicole Fryčová, která vede v kraji kandidátku Přísahy. I ona je s kontaktní kampaní a setkáváním s voliči spokojená.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Petr Bezděk

Štítky volby, kampaň, parlamentní, Plzeňský kraj, Plzeň, politika, policie, Západočeská univerzita v Plzni, KSČM, Česká pirátská strana, Starostové a nezávislí, Plzeň 2-Slovany, Martin Baxa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kampaň v Plzeňském kraji je nevýrazná a postrádá regionální témata, míní politolog  |  Politika  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.