Počasí dnes9 °C, zítra13 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek

RECENZE: Vlastníci vzbuzují nejrůznější emoce. V první řadě ale skvěle baví

Vlastníci měli od začátku dobrou startovní pozici. Téma domovní schůze je zkrátka silné a dává prostor pro skvělou konverzační komedii. A tou nový film Jiřího Havelky je.

Všechno samozřejmě stojí na hercích, a nutno dodat, že se casting povedl na jedničku. Na jedné straně mladší generace v čele s Terezou Ramba a Vojtou Kotkem, na druhé legendy jako Jiří Lábus nebo Dagmar Havlová. Je to skvělý, a především funkční mix. Nechybí drbna, puntičkářka, stará struktura, vyčůránek… Zkrátka jako na skutečných schůzích či podobných akcích, kde se také projevují nejrůznější charaktery.

Ono ostatně… právě to, že v hercích na plátně kolikrát uvidíte skutečné osobnosti z vašeho okolí, je na celém filmu to nejlepší. Nejtypičtějším příkladem je pan Kubát, kterého až mrazivě zahrál Jiří Lábus. Jeho optikou bylo dřív všechno lepší, lidé si pomáhali, drželi při sobě… On sám přitom bojkotuje snad všechno, o co se nové vedení snaží. Právě jeho postava ve filmu vzbuzuje nejvíce emocí, možná proto, že je tak reálná.

Z herců bych ještě zmínil Davida Novotného, jenž má být společně s Dagmar Havlovou nejčistším komediálním prvkem, ale jeho herecký výkon má přesah, hlavně pak v samotném závěru filmu. David Novotný je celkově dobrý herec a jsem rád, že to zde mohl naplno demonstrovat. Stejně jako třeba Vojta Kotek, který se už snad nadobro zbavil cejchu „toho týpka z puberťáckých komedií“.

Samozřejmě… jsou tu také postavy, které diváka po nějaké době otravují. Nejtěžší to má Klára Melíšková, jejíž pedantská paní Roubíčková by zasluhovala řádně zpacifikovat, a pak Ondřej Malý. Oba jsou zkraje sice vtipní, ale jejich výstupy jsou dost repetitivní a nakonec fádní.

Celkově však film skvěle šlape, má tempo, neztrácí řetěz, postupně houstne, baví i přivádí nepříjemné mrazení… Svým způsobem je to starosvětská komedie, která odkazuje až kamsi k Formanovi nebo i francouzským komediím. Nedokážu odhadnout, zda více pobaví diváky, kteří mají s podobnými schůzemi zkušenosti, ale dovolím se Vlastníky doporučit všem. Po dlouhé době jsem měl totiž pocit, že vidím skutečně fajn českou komedii. Komedii, ke které se člověk časem rád vrátí.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Česká televize

Štítky film, recenze, Vlastníci, komedie, herec, Jiří Havelka, Jiří Lábus, Dagmar Havlová, Vojtěch Kotek, emoce, David Novotný, Klára Melíšková, Ondřej Malý