Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Po desítkách let plánování se kolem Klatov konečně začal stavět obchvat, bude dlouhý 8,1 km

Naplno už se rozjely práce na stavbě obchvatu Klatov, který bude mít délku 8,1 kilometru a přijde na 1,05 miliardy korun s DPH. Jde o zásadní stavbu nejen pro občany druhého největšího města v Plzeňském kraji, ale i pro celé Pošumaví, Šumavu a ovlivní výrazně i cesty do Bavorska. Východní obchvat se dvěma pruhy na silnici I/27 má být hotový za 2,5 roku.

Hlavním cílem obchvatu je vyvést z Klatov hlavně nákladní dopravu. Od Plzně jezdí denně až 16 tisíc automobilů, většina z nich je tranzitních ve směru na Horažďovice, Domažlice a v turistické sezoně na Železnou Rudu. Stavba obchvatu začíná po 50 letech příprav, prvotní záměr se objevil už v 70. letech a osadní výbor ve Štěpánovicích nedávno našel plánek z roku 1966.

„Je to pro nás velmi významné. Po zavedení mýta od Českých Budějovic na Plzeň od ledna 2020 tranzitní průjezd městem dramaticky narostl. Významné také je, že nejkratší spojení na dálnici Deggendorf - Mnichov vede právě přes Šumavu a tuto silnici,“ informoval starosta Klatov Rudolf Salvetr (ODS). Obchvat zajistí rychlé spojení turistům na Šumavu a vylepší i cestu na Sušici.

Podle Radka Mátla, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se příprava stavby pozastavila v roce 2010 a obnovila se před šesti lety. „Obchvat je velmi významný nejen pro město, kraj, ale i pro celou republiku. Propojení na jih na Šumavu je velmi potřebné, intenzity dopravy jsou zde velmi vysoké a je potřeba silnici I/27 postupně zkapacitňovat,“ řekl. Podle něj se to daří za Plzní, kde se od loňska staví nová čtyřpruhová silnice mezi Šlovicemi a Přešticemi, která odvede dopravu z Horní Lukavice. „Za dva roky bychom po ní měli jezdit,“ uvedl. Do dvou let má být zahájený obchvat Přeštic, ve fázi studie jsou stavby Přeštice - Švihov a obchvat Švihova.

Stavba propojuje Ústecký a Plzeňský kraj a přes E 53 je tranzitním prvkem do Německa. Obchvat začne ve směru od Plzně u Štěpánovic a skončí před Vrhavčí. Vede téměř výhradně v zemědělské oblasti, zahrnuje 12 mostů a tři okružní křižovatky, poslední před Vrhavčí umožňuje křížení se silnicí I/22 z Domažlic na České Budějovice.

„Velice složité bude přemostění Špalkovského rybníka, kde bude 133metrový most a dále křížení silnic I/27 a I/22, tedy nová okružní křižovatka, kde se sníží niveleta výškový profil,“ řekl náměstek plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Podle něj se stavba, kterou z 85 procent uhradí evropský operační program připravuje od roku 2014. Od roku 2010 do roku 2014 byla pozastavená, hledaly se úspory a následně nebyly peníze na přípravu. Na navazující obchvat Přeštic za tři čtvrtě miliardy korun, který už má územní rozhodnutí a projektuje se dokumentace pro stavební povolení, by měly být na začátku příštího roku vykoupené všechny pozemky.

Budou se stavět i cyklostezky

„Přáli bychom si cosi jako přivaděč od dálničního obchvatu Plzně až do Klatov, to by byla optimální varianta. Je to přání Klatovanů, Plzeňanů i Pražanů,“ zdůraznil místostarosta Václav Chroust (ODS). Současná silnice vedoucí od Plzně až k budově policie v centru přejde po dokončení obchvatu do majetku města. „V souladu s územním plánem se široký pruh rozdělující město stane spojujícím prvkem Klatov,“ uvedl místostarosta. Město, které tam zřejmě značkami zakáže průjezd kamionů, postaví u obchvatu cyklostezky ve Štěpánovicích a Čínově.

Klatovy jsou druhým největším městem Plzeňského kraje s 22 500 obyvateli. Město dá do stavby 16 milionů korun. Klatovy pomáhaly s majetkoprávní přípravou stavby, stejně jako s výkupy pro severozápadní obchvat na Domažlice, který za 300 milionů Kč postavil kraj v roce 2012. Město podle Salvetra čeká příští rok ještě průtah Štěpánovicemi a oprava výjezdu na Domažlice. Silnice I/27 je spolu s podobným tahem I/26 Plzeň - Domažlice - Folmava a dále na Řezno a Norimberk nejzatíženější komunikaci první třídy v kraji. Denně projíždí Klatovy přes 25 000 vozidel, z toho od Plzně až 16 000.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto ŘSD

Štítky obchvat Klatov, ŘSD, stavba silnice, obchvat, Rudolf Salvetr, Klatovy, silnice, Plzeň, Šumava, Plzeňský kraj, Domažlice, Štěpánovice, Bavorsko, Pošumaví, Přeštice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Po desítkách let plánování se kolem Klatov konečně začal stavět obchvat, bude dlouhý 8,1 km  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.