Patnáct let už jezdíme po dokončené dálnici D5. Poslední část 3,5 kilometru dlouhého úseku mezi Černicemi a Útušicemi, zahrnující most přes řeku Úhlavu a tunel Valík, se slavnostně otevíral 6. října 2006. Dálnice D5 tak spojila v délce 151 kilometrů Prahu s Plzní a německými hranicemi u Rozvadova. Německo v tentýž den zprovoznilo dálnici A6 z Rozvadova k dálnici A93 do Mnichova a Česká republika se tak poprvé spojila s dálniční sítí Evropské unie. Po zprovoznění celé D5 také ubyla v Plzni tranzitní doprava zhruba o 80 procent.
Vybudování této důležité silniční stavby ovšem předcházely bouřlivé protesty a mnohaleté soudní tahanice. Tuhé boje s ekologickými aktivisty se vedly zejména o nutnosti vybudovat tunel Valík. Protesty ekologů a obcí Štěnovice a Útušice trvaly téměř deset let, až do roku 2003. Vláda mezitím několikrát změnila trasu obchvatu. Nakonec si aktivisté prosadili tunel proražený skrze vrch Valík. Tunel se dvěma tubusy měří 380 metrů a přišel na 1,5 miliardy korun. Střední část obchvatu mezi 77. a 80. kilometrem dálnice D5 je dlouhá zhruba tři a půl kilometru. Její součástí je vedle tunelu také 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu
Téměř dvacetikilometrový obchvat města Plzně, včetně posledního otevřeného úseku a silničních přivaděčů, byl nejsložitější stavbou dálnice D5. Počátky stavby úseku mezi Černicemi a Útušicemi sahají do 70. let 20. století a kvůli dlouhotrvajícím sporům o vedení obchvatu západočeské metropole byla stavba postupně zahájena mezi podzimem 2003 a jarem 2004.
Dálnice D5 se stavěla plných 29 let, od roku 1977. První úsek - necelých šest kilometrů z Prahy do Rudné - byl otevřen v roce 1982. Celkem měří dálnice D5 151 kilometrů.
„Tato dopravní stavba evidentně odlehčila Plzni i jiným obcím. Dále se projevila se pozitivně v tom, že jsme se stali atraktivním regionem a přitáhla spoustu investorů. Pro mě obrovské plusy převažují, ale v některých místech jsou lokální minusy, protože si obce ve svých širokých územních plánech neuvědomily, jaké následné problémy i s pracovníky mohou mít, když vznikne tolik fabrik,“ řekl náměstek hejtmanky Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek (STAN).
„Tranzitu je v Plzni výrazně méně, hlavně těžké dopravy. Pokud by dnes nebyla dálnice a obchvat, tak by tu jezdily desetitisíce aut navíc,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09). Doprava podle něj za 15 let vzrostla nejvíce v úseku Plzeň - Praha, ale i do Německa, zejména kvůli obchodnímu propojení partnerských firem.
„Strašně to odlehčilo dopravě v Plzni. Ti, co jedou z Prahy na Rozvadov, tak všichni jezdí mimo město," řekl náměstek plzeňské oblasti Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Blabol. Do Plzně zajíždějí jen kamiony, které zásobují obchody a firmy. Blabol souhlasí s odhady expertů a řidičů, že intenzita dopravy na D5 vzrostla za 15 let o 50 až 60 procent. „Větší nárůst je u kamionů, protože zboží se vozí po Evropě čím dál víc,“ uvedl.
Podle Blabola nezažila dálnice zásadní uzávěry, velké rekonstrukce ani déletrvající zácpy. „Opravy se dělají průběžně, ale že by byla třeba vyblokovaná nějaká část, tak to nebylo. Teď se třeba měnila z Plzně do Prahy svodidla mezi směry,“ řekl. Víc oprav bylo na starší pražské části. „Hodinová cesta do Prahy a 45minutová doba jízdy na hranice pořád zůstává," konstatoval. Podle Vozobule je letiště Ruzyně lépe dostupné z Plzně než z některých částí Prahy. Rychlejšímu spojení na D5 pomohlo i zvýšení rychlosti z 80 na 100 km/hod. v tunelu Valík u Plzně před dvěma lety.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.