Stavba západního obchvatu Plzně je v polovině. Druhá a poslední etapa okruhu za dvě miliardy korun mezi Křimicemi a Košutkou naváže na první úsek z Nové Hospody do Křimic dokončený před sedmi lety. Prostavěno i zaplaceno je přes 50 procent stavby. Plzeňský kraj je investorem této největší akce ve své jednadvacetileté historii. Podle harmonogramu má být hotová do jara 2023. Okruh, jehož zatížení se odhaduje až na 20 tisíc aut denně, odlehčí centru Plzně o tisíce vozů, zejména Karlovarské a Klatovské třídě.
Nová 3,5 km dlouhá silnice s kilometrovou mostní estakádou nad řekou Mže vyvede auta od severu Plzně na dálnici D5. Stavba započatá loni v polovině roku se zatím ani přes výrazný růst cen stavebních materiálů a prací neprodražila. Nedostatek oceli, kameniva a plastů ji dosud nezpozdily. „Stavební firmy měly naštěstí gross železa nasmlouvané dopředu, jinak by to byl problém. Vše zatím běží podle harmonogramu, což je obdivuhodné," podotkl náměstek hejtmanky Pavel Karpíšek (ODS). Tlak na zvýšení cen zatím kraj odmítá, s dodavateli jedná. „Nějaké odůvodnitelné věci ale na takové stavbě vždy vyplynou," řekl. Kraj má podle něj dobrou smlouvu s dodavateli, kterou vypracovala externí právní kancelář. „Ale hlavně jsou tam podmínky dotace EU (1,54 miliardy Kč), a tam absolutně nemůžeme cokoliv porušit," uvedl Karpíšek. Kraj už na okruh využil část rámcového úvěru.
„Minulý rok jsme vydali kolem 65 milionů korun, letos to bude 800 milionů, což už je prostavěno," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Nevyloučil ukončení stavby už koncem roku 2022, ale spíše by to považoval za zázrak.
Kraj ještě řeší s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) návaznost okruhu na kruhovou křižovatku U Makra na Borských polích při výjezdu na Domažlice a D5, kde je úzké místo. „Rekonstrukci kruhového objezdu bude dělat ŘSD. Kraj tam v první fázi provede rozšíření pruhů z obou stran pro nájezd i výjezd (na okruh), mělo by to být hotové s dokončením stavby okruhu," doplnil Čížek. ŘSD pak zhruba rok poté začne s definitivní přestavbou kruhového objezdu, kde plánuje semafory.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tak nám v Plzni roste další dopravní zvěrstvo. Jen stručně, co mě k tomuto názoru vede. Při cestě, třeba z Úněšova do Prahy, myslíte si, že motorista použije západní obchvat v délce cca 35 km (od Globusu po nájezd na D5 u Ejpovic ) oproti trase přes Doubravku v délce cca 15 km ? Takže obchvat má smysl pro odlehčení centra Plzně od dopravy hlavně od Klatov a Domažlic ( Borská pole) na sídliště Lochotín a K. Vary. První zvěrstvo na obchvatu je ohromné množství drahých zemních prací od Radčic po Silván. Jednoduše šlo estakádu přes údolí Mže udělat stoupavou. Ušetřily by se zemní práce i náklady a získaly lepší sklonové poměry silnice. Nehledě na to, že v zimě při sněžení a větru bude hluboký zářez zafoukáván sněhem. Další zvěrstvo je kruhová křižovatka u Globusu. Pouze jednopruhová, která se bude ucpávat. Představte si hustý provoz od KV s hustým provozem od Borských polí a hustý provoz na výjezdu z Plzně na KV. Jako by se nepočítalo s nákladní dopravou. Tranzitní kamiony a doprava štěrku, písku a odpadů. (lom Zahrádka, pískovna Příšov a spalovna Chotíkov). Úzké nájezdy a výjezdy z křižovatky s malými poloměry. Jsem zvědav na stav obrubníků po několika měsících provozu. Stávající kruháč u Globusu je toho důkazem. Další zvěrstvo jsou přechody pro chodce v těsné blízkosti kruháče, kdy přecházející zablokují odbočující vozidla a následně se kruháč ucpe. Budovanému kruháči se mohlo odlehčit "bypassem", jedním pruhem stávající Studentské ulice ven z města okolo budovaného kruháče, ale to bych byl velký optimista. Ještě jsem zvědavý na zkapacitnění kruháče na Borských polích.