Plzeň připravuje nové řešení cyklodopravy ve městě. Zohlední nárůsty počtu cyklistů, lidí na elektrických koloběžkách i na vozítkách segway. Doporučí stavebníkům, aby ve svých projektech počítali se stavbou stojanů na parkování kol a s objízdnými trasami pro cyklisty, jimž se dočasně uzavře nějaká stezka. Materiál zahrne i kategorizaci tras, jejich parametry i systémový přístup k vyznačování tras. Strukturu dokumentu, který bude hotový příští rok, schválili radní.
„Dřív byl ten generel jen čárami na mapě. My do něj chceme nově dostat zásady parkování, třeba typově u škol, aby i naše investorské organizace měly plán a viděly, že když budují tělocvičnu, tak by k ní měly udělat buď stojany, cykloboxy nebo něco. Bude to významné doporučení," řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Stojany pro bicykly bude město postupně osazovat klíčové body, jako jsou sportoviště, úřady, školy a další.
Generel může schvalovat jen rada, ale podle náměstka by bylo dobré, aby ho stvrdili zastupitelé. Jedním z jeho cílů je vytvoření sítě hlavních tras, které umožní cyklistů rychlejší dojížďku do práce a škol a jejichž parametry by měly k cyklodopravě přilákat další uživatele. „Třeba ty páteřní bychom chtěli oddělit od prostoru pro chodce. Také proto, že elektrokoloběžky už jsou docela rychlé," uvedl Vozobule.
Cyklostezky už podle něj neslouží jen k odpolední nebo víkendové relaxaci, ale stále více je lidé využívají k dopravě za prací a do škol. Během pandemie koronaviru vzrostl podíl cyklodopravy ve městě až o dvě procenta a může se teď podle hrubých odhadů pohybovat mezi deseti až 20 procenty. Vozobule uvedl, že v Plzni využívá velký podíl lidí veřejnou dopravu, auta drží třetinu a pěších a cyklistů pomalu přibývá. „Aby se město nezahltilo, tak chceme zvýšit podíl lidí v MHD i ve vlastní udržitelné mobilitě," doplnil náměstek.
Kromě kol ve městě výrazně přibývá elektrických koloběžek, které by podobně jako kola neměly jezdit po chodnících. „Je to stejné jako se smíšenými cyklostezkami. Pokud se lidé nebudou chovat přiměřeně situaci, tak to bude složité dávat dohromady," upozorňuje Vozobule. Když se v Plzni v 90. letech začaly cyklostezky budovat, tak se "jen" nakreslila čára uprostřed chodníku, ale kola a koloběžky podle Vozobuleho zrychlují. Plzeň dává do infrastruktury pro cyklodopravu, někdy spojené s pěšími stezkami, desítky milionů korun ročně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.