Silničáři Plzeňského kraje odhadují, že na zimu vydají stejně peněz jako minule

Autoři | Foto Se svolením Správa a údržba silnic Plzeňského kraje

Silničáři v Plzeňském kraji předpokládají, že na zimní údržbu silnic vydají zhruba stejně peněz jako v minulé sezoně, která je stála 248 milionů korun. Od 1. listopadu bude v provozu nonstop dispečink. Už o minulém víkendu vyjížděly sypače na Šumavě, v Kašperských Horách, Hartmanicích, Gerlově Huti, Běšinech, Špičáku a Nýrsku, kde nasněžilo až 20 centimetrů. Posypových materiálů jsou plné sklady, investice do techniky byly vyšší.

SÚS se stará o 4901 kilometrů krajských silnic druhé a třetí třídy. Do roku 2030 udržuje také spolu s firmami AVE a Eurovia všech 422 kilometrů silnic první třídy, které jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic. Silničáři mají ve skladech zhruba 22.000 tun posypové soli a 23.000 tun kamenné drti, tedy inertního posypového materiálu, který se používá na Šumavě a v Českém lese. "Za zimu 2024/2025 jsme spotřebovali přes 15.500 tun posypové soli a 8500 tun drtě," řekl provozní ředitel krajské správy a údržby silnic (SÚS) Radek Šíma.

SÚS má pro zimní údržbu připraveno 129 sypačů, 42 traktorů, 37 nakladačů a devět manipulátorů. K tomu nasmlouvala na výpomoc v kalamitních stavech desítky traktorů s radlicí, většinou od soukromých zemědělců.

Ze svých a krajských peněz letos SÚS nakoupila novou techniku za 110 milionů korun, což je o 70 procent víc než loni. Jde hlavně o tři nákladní auta s nosiči a nástavby. "Nástavby jsou na samostatnou sůl, sůl zkrápěnou solankou a na solankový postřik. Dvě mají automatické ovládání posypu, kdy se do počítače nástavby nahraje tvar trasy, zastávek, křižovatek, odpočívek a před výjezdem si řidič zvolí intenzitu zásahu podle počasí. Vše pak už běží automaticky a navigace nástavby řidiče naviguje s přesností dva až tři centimetry," uvedl Šíma.

Správa silnic má 360 řidičů a 52 dispečerů na pracovištích v Rokycanech, Kralovicích, Tachově, Domažlicích, Klatovech a Přešticích. "V nepřetržité pohotovosti je vždy jedna směna a šest dispečerů, tedy zhruba 120 řidičů," uvedl Šíma.

Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 kilometrů silnic. Nejdelší okruh, Dvorec na jihu Plzeňska, má přes 187 kilometrů. Neudržovaných úseků bude v zimě přes 136 kilometrů, až na jednu výjimku jde o silnice třetí třídy.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky SÚSPK, údržba silnic, zásoby soli, Plzeňský kraj, zima, silnice, peníze, Šumava, okres Klatovy, Ředitelství silnic a dálnic

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.