Plzeňský kraj očekává, že dostane od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) alespoň část peněz, jimiž mu stát v minulých letech pomáhal s opravami krajských silnic druhé a třetí třídy. Novinářům to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraj dostával v minulých letech 230 až 360 milionů Kč ročně. O částce pro kraje na rok 2025 ale zatím nebylo rozhodnuto a řada hejtmanství je skeptická.
„Jsme přesvědčeni, že bude v rámci SFDI poskytnuta alespoň nějaká část," uvedl Pavel Čížek. Kraj bude proto vyhlašovat výběrová řízení na víc staveb, než na kolik má peníze v rozpočtu a ve schválených národních nebo evropských dotačních projektech. Pokud by kraj ze SFDI nedostal ani korunu, je připraven dát ze svého navíc 200 milionů Kč.
„Budeme soutěžit stavby za více peněz, které bychom pak pokryli dotacemi ze SFDI. Dáme navíc 200 milionů korun a budeme mít připravené ještě náhradní akce, které bychom zahájili, pokud přijdou peníze ze SFDI na realizaci," uvedl Čížek.
Kraj zatím neví, kolik peněz od státu na své silnice dostane. Podle Čížka je teď ve Sněmovně novela zákona o rozpočtovém určení daní, podle níž by kraje dostávaly víc peněz z daňových výnosů státu. „V navýšení by měly být zahrnuty peníze na silnice," uvedl. Pokud by zákon neprošel, tak podle Čížka kraje očekávají, že by jim opět dal peníze SFDI. Loni to byly pro všechny kraje zhruba čtyři miliardy korun, v minulých letech to bylo ale také dvě nebo šest miliard. „Ať tu byla v posledních osmi letech jakákoliv vláda, tak se to vždycky řešilo individuálně v rozpočtu daného roku," uvedl náměstek. V rozpočtu SFDI na příští rok zatím peníze pro kraje nejsou.
Pokud přijdou standardní peníze od státu, vydal by kraj na opravy a na nové silnice přes 1,5 miliardy korun, stejně jako loni. Z vlastního rozpočtu by to bylo přes 700 milionů Kč, dalších 200 milionů má v rezervě pro případ úplného výpadku peněz od SFDI. „Na několik staveb dostaneme peníze z IROP (evropského programu), což bude tak 500 milionů Kč. Největšími dotovanými stavbami jsou napojení severního Rokycanska na dálnici D5 (za 360 milionů Kč) a rekonstrukce mostu v Liblíně na Rokycansku (zhruba za 130 milionů Kč)," uvedl Čížek.
Na stavby a opravy šlo loni také 700 milionů korun z vlastních peněz kraje, dalších asi 360 milionů ze SFDI a zbytek z evropských fondů. Kraj v uplynulém roce zvládnul téměř dvakrát víc oprav silnic, než původně plánoval, a to celkem 90. Díky velké konkurenci firem v soutěžích se mu dařilo dosahovat výrazně nižších cen staveb, v průměru přes 50 procent cen spočítaných podle projektů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.