Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

U Makra se začne rozšiřovat kriticky přetížený kruhový objezd. Vznikne tam turbo okružní křižovatka řízená světly

S přestavbou jednoho z nejvíce přetížených dopravních uzlů v Plzni začne v listopadu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), krajská správa silnic (SÚS) a město Plzeň. Jedná se o velmi problematickou okružní křižovatku u Makra. Cílem úprav je zvýšení její kapacity směrem na západ od města, tedy na dálnici D5 a na Domažlice a dál na Německo.

Stavbu zhruba za čtvrt miliardy korun vyhrálo sdružení firem Eurovia a Berger Bohemia. "Byla vysoutěžená za 125 procent projektantské ceny, což je možná kuriózní, protože takové stavby máme většinou za 60 až 70 procent (ceny spočítané projektantem)," uvedl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol. Podle něj jde ale dopravně i technicky o velmi složitou stavbu. "Takže firmy, které se do toho pouštějí, si tam zřejmě vytvořily nějakou rezervu. Navíc se proti projektu prodražily části související s dopravními podniky," řekl. Dražší jsou třeba sloupy na trakční vedení a další.

"Smlouva je uzavřena, letos se začne a do srpna příštího roku by mělo být hotovo," uvedl náměstek primátora Plzně pro dopravu Aleš Tolar (STAN). Dopravní uzavírky budou podle něj až příští rok, po dobu pěti měsíců od dubna.

"V první polovině listopadu tam chceme předat staveniště zhotoviteli. Přes zimu by provedl přeložky inženýrských sítí - vedení kanalizace, vodovodu a plynu a provizorní komunikaci a na jaře a v létě by přestavěl vlastní křižovatku," řekl Blabol.

Kruhovou křižovatku stavbaři zcela přebudují. "Vznikne tam takzvaná turbo okružní křižovatka. Bude tedy záležet na tom, kterým jízdním pruhem tam vjedete. Pokud najedete pravým, tak ji budete muset opustit na dalším výjezdu, už vám nebude umožněno pokračovat po kruhu," uvedl Blabol. Pokud bude chtít řidič pokračovat do dalších výjezdů, tak bude muset do křižovatky najet levým jízdním pruhem. A kvůli tomu, abychom zvýšili její kapacitu, tak bude světelně řízená na všech ramenech, řekl. Od Folmavské ulice a ze západního okruhu už by se neměly tvořit dlouhé kolony jako dnes. "Pravděpodobně ve špičkových hodinách tam ještě budou, ale zásadně menší," uvedl. Dva vjezdové pruhy na třípruhovou křižovatku už jsou od Folmavské ulice a od dálnice D5 z Domažlické ulice. Bude se přidávat další pruh v Regensburské ulici.

Západní okruh, který kraj dostavěl loni v únoru a končí právě u Makra, výrazně ulevil zejména Karlovarské ulici, ale částečně i Klatovské. Počet projíždějících vozidel tam roste a v některých dnech přesahuje 20 000 aut denně. "V exponovaných hodinách je to u Makra ucpané vždycky a někdy také u Globusu (na začátku okruhu)," dodal náměstek SÚS Martin Vít.

Hodnocení článku je 58 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky křižovatka u Makra, rozšíření křižovatky, ŘSD, kruhový objekzd, turbo okružní křižovatka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

U Makra se začne rozšiřovat kriticky přetížený kruhový objezd. Vznikne tam turbo okružní křižovatka řízená světly  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.