První automatizované jízdy tramvaje bez přítomnosti řidiče předvedl poprvé v tramvajovém depu ve finském Tampere plzeňský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu Škoda Group. Společnost tak představila první funkce svého vyvíjeného ekosystému Smart Depo, který má vést k plně autonomnímu provozu. Novináře o tom informoval v tiskové zprávě mluvčí Škoda Group Jan Švehla.
Ukázka v depu dopravního podniku Tampereen Ratikka předvedla tramvaj, která plnila komplexní úkoly zadávané na dálku prostřednictvím serverové aplikace. Vozidlo se bez zásahu řidiče automaticky pohybovalo po depu, zvládlo průjezd mycí linkou. Díky systémům ATO a antikoliznímu systému ACS, které Škoda vyvinula speciálně pro tramvaje, vozidlo samostatně reagovalo i na překážky na kolejích.
"Minulý rok jsme představili vizi Smart Depa. Díky stabilní podpoře investora a intenzivní práci našich vývojářů jsme za pouhý rok dokázali vizi přetavit ve skutečnost. Úspěšná demonstrace automatického posunu a jeho reakcí v ekosystému Smart Depa pro nás znamená další krok na cestě k plně autonomní tramvaji," uvedl Digital Managing Director ve Škoda Group Jiří Liberda. Škodovka uskutečnila vývoj systému Smart Depa v České republice za podpory své mateřské Skupiny PPF.
Škoda Group se označuje za lídra digitálních inovací ve veřejné dopravě. Potenciál digitálních technologií změnit veřejnou dopravu je podle firmy obrovský. "Smart Depo integruje již existující a nově vyvinuté technologie do uceleného ekosystému a automatizuje rutinní procesy s cílem zvýšit efektivitu a bezpečnost depa. Tato automatizace redukuje potřebu manuálních zásahů, zvyšuje bezpečnost, a v konečném důsledku optimalizuje náklady," uvedla firma, která označila předvedení systému v Tampere za průlom v autonomní dopravě.
S dopravním podnikem v Tampere Škoda Group dlouhodobě spolupracuje na vývoji a testování digitálních technologií. Pro tyto účely vzniklo ve spolupráci s dalšími organizacemi vývojové, experimentální, testovací a marketingové prostředí nazvané Lyyli Living Lab. "V tomto prostředí hraje důležitou roli tramvaj Škoda Smart Artic X34, do které lze instalovat nová řešení a získávat okamžitou zpětnou vazbu v reálném provozu. Na podobných aktivitách Škoda Group pracuje také v České republice, konkrétně v rámci memoranda o spolupráci na autonomní mobilitě v Plzni," uvedl Švehla.
Škoda Group vyrábí vozidla pro hromadnou dopravu a komponenty, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Ve výrobních závodech v ČR, Finsku a Turecku zaměstnává 10.000 lidí. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2023 dosáhla tržeb 1,382 miliardy eur, což bylo v přepočtu podle kurzu centrální banky zhruba 33,18 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) ale klesl o 57 procent na loňských 21,8 milionu eur, tedy asi 523 milionů Kč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.