K ledu místo pod zem směřuje schválený projekt přestavby dosluhujícího největšího plzeňského kruhového objezdu na Karlovarské třídě. Po zasypání obřího rondelu se mělo propojit bulvárem centrum města se sídlištěm Severní Předměstí. Přestavbu na úrovňovou silnici s novou tramvajovou tratí schválili zastupitelé před 2,5 lety, kdy město vedla koalice ANO, ODS, TOP 09 a ČSSD. První náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti) teď šokoval prohlášením, že se rondel zasypávat nebude.
„Zasypání Rondelu teď není na stole, je to materiál, který je schválen předešlými orgány Plzně, jako takový je v šuplíku. Pracuje se na něm ve smyslu posuzování. Za sebe mohu říci, že jsem ještě probíral další možné varianty řešení této oblasti. Zatím žádný z těchto materiálů není definitivní. Nicméně není na stole v dohledné době,“ konstatoval náměstek primátora Pavel Bosák.
S tím ale nesouhlasí bývalý primátor Plzně Pavel Šindelář. „Řekl jste takový neurčitý pojem, že se to ještě bude posuzovat a na nějakou dobu se to odloží. Ale asi by bylo dobré aby zastupitelstvo vědělo, na jakou dobu se to odloží. Ten projekt je v nějaké fázi. Rozhodně není v šuplíku svázaný v mašlích, aby se to dalo okamžitě vytáhnout. A spolu s městem je investorem rondelu z hlediska mostových konstrukcí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ty už se jednou provizorně upravovaly,“ uvedl opoziční zastupitel Šindelář. Podle něj je důležité, aby ŘSD vědělo, zda se rondel zasype a kdy, anebo ne.
Bosák uvedl, že chce mít odborný názor a je také třeba nalézt politickou shodu. Řešení rondelu má být v programovém prohlášení nové koalice ANO, Pirátů, STAN a Pro Plzeň, které předloží v únoru 2023. Šindelář připomněl, že ANO hlasovalo v před dvěma lety pro zasypání. „STAN takový problém s rondelem nemá. Nevím jak jsou k tomu nastaveni vaši koaliční kolegové z PRO Plzeň. Ale u nás by podporu také našel. Takže nevidím důvod, že by se k zasypání nepřikročilo,“ řekl Šindelář.
Opoziční zastupitel Jiří Lodr (KDU-ČSL) požádal náměstka Bosáka, aby ohledně zchátralých mostů předložil studii nebo posudek od ŘSD. „Bylo jednoznačně řečeno, že se tam prodlužuje životnost a tristní stav těch mostů. A že hrozí to, že se budou muset celkově rekonstruovat za nemalé sumy. Dále to území u rondelu je významným rozvojovým územím na stavbu bytového fondu v této oblasti. Rád bych dostal v dohledné době od ŘSD ten posudek a chtěl bych znát odpověď na to, jak by se jinak dalo řešit napojení na ty významné plochy na Roudné, které jsou určeny pro bytovou výstavbu,“ poznamenal Lodr.
Podle primátora Romana Zarzyckého (ANO) si město posudek ŘSD vyžádá. Zasypání rondelu by podle něj připadalo v úvahu po dokončení západního okruhu, který je téměř hotový, ale i východního, který má být až v roce 2033. Karlovarská třída je nejvyužívanější silnicí ve městě, okruhy by jí měly výrazně odlehčit. Křižovatka je podle Šindeláře po padesátiletém užívání na konci technické životnosti. Plzeň začala řešit přestavbu v roce 2017, v létě 2019 vybrali zastupitelé řešení, na nějž vznikla studie. Přestavba by stála asi 500 milionů Kč, polovinu by dal stát.
Plzeňské ŘSD se podle ředitele Miroslava Blabola na jaře domluvilo s městem, že bude na projektu přestavby rondelu spolupracovat. „Že město udělá první projektový stupeň, na jehož základě se bude v budoucnu domlouvat spolufinancování státu,“ řekl. ŘSD slíbilo, že zpracuje projekt opravy obou mostů rondelu, který je hotový. „Příští rok v červenci a v srpnu je opravíme, aby na místě vydržely dalších deset let,“ řekl. Mostní pilíře by měly vyztužit podpěry. Kdyby město podle Blabola nezačalo rondel zasypávat do pěti let, ŘSD by začalo projektovat nové mosty a křižovatka by zůstala stejná.
Část obyvatel přestavbě fandí, část je striktně proti a odmítá likvidaci velkého kruhového objezdu. Lidé se bojí nárůstu hlučnosti, prašnosti, otřesů a nevěří propustnosti nově vytvořených křižovatek. Podle projektu by naopak v místě Rondelu mělo dopravní zatížení klesnout až o jednu třetinu. Nová komunikace by měla mít tři pruhy v obou směrech a tři světelné křižovatky. Téměř na kilometrové trati mají vzniknout nové zastávky, které doplní obslužnost Roudné, blízkého obchodního centra i nové zástavby. Po přestavbě se změní křižovatka s průtahovým charakterem komunikace na městskou třídu s plynulým provozem. Kolem komunikace se doplní aleje, pásy pro cyklisty i plochy pro pohyb a pobyt pěších.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.