Úderem 13. hodiny skončí v pátek na dálnici D5 oprava několika úseků ve směru z Rozvadova na Plzeň. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tam tam vyměňuje desítky poškozených betonových desek na vozovce už od 3. října. Provoz je tam sveden do jednoho jízdního pruhu. Jedná se o stavební akci za 13 milionů korun.
Opravují se vytipované úseky podle stavu původních betonových desek, nejde o plošnou rekonstrukci dálnice. Celkem se vymění 127 nových desek, každá má délku pět metrů a hloubku 28 až 25 centimetrů. „Staré desky narušila hlavně nákladní doprava i tepelná roztažnost, kdy se ve vedru dokáží drtit mezi sebou. Poslední opravovaný úsek v této stavební sezoně je mezi 90. až 93. kilometrem. Znovu tu pokládáme cementobetonové desky se speciálním rychle tuhnoucím železobetonem. Měly by vydržet dalších 25 let,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle informací mluvčího Rýdla už nebylo možné poškozené úseky udržovat opravami výtluků a výspravami. Celá trasa Plzeň - Rozvadov ale zatím není ve stavu, že by potřebovala kompletní výměnu, ostatní desky vydrží ještě několik sezon. Opravovaným úsekem projíždí denně kolem 30 tisíc vozidel, z toho je 12 tisíc kamionů. „Za 25 let šlo o 275 milionů vozidel veškeré dopravy, z toho 110 milionů těžkých nákladních aut,“ spočítal mluvčí Rýdl. „Pokud má každý kamion kolem 40 tun, projely místem za 25 let čtyři miliardy tun nákladu, jen na těžkých vozech,“ zdůraznil mluvčí životnost cementobetonových desek.
Betonáž poslední desky na D5 u Nýřan, kde na zhruba 40 kilometrech za plného provozu provádíme od minulého týdne opravu vybraných úseků dálnice tam, kde degradované CB desky už nebylo možné opravit pouhými vysprávkami nebo záplatami. V pátek bude D5 opět průjezdná bez omezení. pic.twitter.com/GvcIGIYBRk
— ŘSD Plzeňský kraj (@RSD_Plzensky) October 12, 2022
Že jsou poškozené desky na konci životnosti svědčí to, že mají na sobě podélné a příčné spáry. V zimě hrozí takový rozsah poškození, že by dálnice byla nesjízdná. Už dvoucentimetrové trhliny nebo výtluky jsou neopravitelné. Původní desky nebyly vyztužené, nové mají dvě vrstvy sítí z ocelového drátu kvůli pevnosti a rychlosti opravy. Může se po nich jezdit do 48 hodin. Technologie vysokopevnostního betonu se používá jen při opravách.
Celou modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem provedla ŘSD betonem i když tomu předcházely bouřlivé diskuse mnoha expertů. „Beton je podstatně pevnější, tvrdší a má delší životnost. Má ale nevýhodu, že pokud dojde k degradaci, zlomům, nebo narušení po velkém požáru vozidla, tak není tak operativní jako asfalt,“ konstatoval Rýdl. Tam, kde má ŘSD betonovou dálnici, opravuje ji stejnou technologií. Na druhou stranu od Plzně na Prahu je asfaltový povrch.
V místě oprav je omezená rychlost na 80 kilometrů za hodinu, kamiony ji ale nerespektují a projíždějí půl metru od pracujících betonářů, pro které jde o velmi rizikovou práci. Firma, která opravu realizuje, zkoušela provádět betonáže také v noci s osvětlovacími balóny, což prý bylo ale ještě nebezpečnější.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.