Chtěli odletět na vysněnou dovolenou, nakonec ale přišli o peníze. S takovou realitou se potýkají stovky lidí, kteří si zakoupili zájezd u cestovní agentury Doma Nuda. Z počátku vše fungovalo, jednoho dne ale přestali zaměstnanci agentury komunikovat. Podvedení lidé podávají na společnost trestní oznámení. Způsobená škoda se pohybuje v řádech desítek milionů korun.
„Se společností jsme měli dobré zkušenosti, odcestovali jsme s nimi na jednu dovolenou, a protože bylo vše v pořádku, zakoupili jsme si u nich další zájezdy,“ popisuje celý příběh jedna z poškozených Markéta N. Rovnou ale přiznává, že nákup zájezdu nebyl úplně standardní. „Dozvěděla jsem se o tom od známých. Zájezdy se dražili na facebookové stránce Aukce, kde jednou za čas přidali například dovolenou na Maledivách, Zanzibaru nebo v Dominikánské republice. Lidé pod příspěvek psali, kolik by za dovolenou zaplatili a nejvyšší příhoz vyhrál,“ vysvětluje princip fungování.
Hned po skončení aukce se výherci ozval administrátor stránky, který chtěl dovolenou ihned zaplatit výměnou za voucher, který mohli lidé využít během roku. Zároveň ale mohl výherce zájezd komukoliv prodat nebo stornovat. „Samozřejmě se nám to celé zdálo divné, ale načetli jsme si recenze, spojili se s lidmi, kteří už dovolenou absolvovali a všechno bylo v pořádku, tak jsme do toho šli,“ popisuje Jana S., která se svým přítelem vycestovala na Maledivy. Letos je měla čekat dovolená v Dominikánské republice.
V posledních měsících zájezdy vyhrávalo více a více lidí, i přesto vše zdánlivě fungovalo. Na začátku března tohoto roku se ale vše změnilo a agentura přestala komunikovat. „Z ničeho nic nám nikdo neodpovídal na emaily ani zprávy. Telefon nikdo nezvedal. Měli jsme v následujícím týdnu odjíždět na dovolenou a neměli jsme žádné informace,“ popisuje další poškozený, Martin F.
Podobných případů se začalo objevovat více a více. „Bylo nám jasné, že je něco špatně. Spojil jsem se s dalšími lidmi, kteří měli také odlétat a situace byla stejná,“ vzpomíná. Následně měl zákazníkům agentury přijít email od jednatelky společnosti Lucie Šebečkové. „Bohužel Vám musíme oznámit, že nikam v nejbližší době neodletíte. Snažíme se ze všech sil tuto situaci vyřešit. Vedoucí naší firmy je momentálně indisponovaný a v tuto chvíli zaměstnanci naší firmy nejsou schopni Váš zájezd zajistit,“ napsala s tím, že jako omluvu může nabídnout voucher, který budou moct lidé využít do ledna 2023.
Později se sama Šebečková vyjádřila, že vedoucí firmy, kterým má být Milan Püschel, společnost vytuneloval. „Vůbec jsem netušila, co se stalo, bohužel jsem poškozená tak jako Vy, ale i přes tuhle situaci se snažím dostat lidi domů z ciziny do České republiky,“ napsala.
Kromě lidí, kteří měli na zájezd odjet, byli totiž mezi poškozenými i ti, kteří už do ciziny vycestovali, a až na místě zjistili, že nemají zaplacené ubytování nebo zakoupené zpáteční letenky. „Při check-outu jsme zjistili, že vůči hotelu má agentura obrovský dluh a my nemáme ani zpáteční letenky. Ty jsme si museli nakonec koupit sami. Podotýkám, že nás stály více než 100 tisíc,“ popisuje další poškozená.
K celé kauze vznikla facebooková skupina, do které se přidávali poškození. Aktuálně je v ní přihlášeno přes 1,5 tisíce členů. Škoda, kterou lidé ve skupině nahlásili, se pohybuje kolem 30 milionů korun. Na policii už se scházejí první desítky trestní oznámení. Policie není jediná, která se problémem zabývá. Situaci řešila také Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Jelikož se nám nedostávalo dostatečné komunikace ze strany Cestovní agentury DomaNuda.cz – ať už k vysvětlení situace či následnému postupu při odškodnění klientů – rozhodlo prezidium asociace o ukončení členství subjektu v AČCKA (vyloučení),“ popsala Kateřina Nemravová z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Asociace zároveň podle Nemravové podala podnět živnostenskému úřadu v Brně a Ministerstvu pro místní rozvoj pro podezření z neoprávněného provozování činnosti cestovní kanceláře. Případem se zabývá i Česká obchodní inspekce. „Na základě obdržených podnětů jsme zahájili kontrolu. Spotřebitelé si stěžují na nekomunikaci po objednání a uhrazení zájezdu. V tuto chvíli jsme zatím na začátku a čekáme na výsledek kontroly. Obě místa v Brně, kde má firma být, naši inspektoři navštívili a ani na jednom nezastihli žádnou osobu. Kontrola byla zahájena a podnikatel o ní informován datovou schránkou,“ uvedl mluvčí ČOI pro Českou republiku Jiří Fröhlich s tím, že výsledek kontroly v tuto chvíli nedokáže odhadnout.
A jakou mají podvedení zákazníci šanci na vrácení peněz? Podle Petra Valenta z budějcké advokátní kanceláře ARROWS záleží na tom, z jakého titulu agentuře své peníze poskytli. „V případě, že si lidé zakoupili u dané cestovní agentury běžný zájezd, měli by být chráněni legislativou upravující práva spotřebitele jako slabší strany smlouvy o zájezdu. Na druhé straně smlouvy ale nestojí daná agentura, která ze zákona není oprávněna zájezdy sama organizovat, ale jen je přeprodávat, ale nějaká cestovní kancelář,“ popsal Valent.
Další variantou je, že lidé zaplatili za „příhoz“ do aukce zájezdu. „Tam by se na daný vztah nemusela použít zákonná úprava smlouvy o zájezdu, ale jen všeobecné obchodní podmínky dané agentury. Záleželo by tedy především na těchto obchodních podmínkách, nicméně dovedu si představit možnosti, jak si nárokovat peníze zpět i v těchto případech,“ popisuje advokát. Vrácení peněz by podle něj ale s největší pravděpodobností nebylo pojištěno, a záviselo tak na finanční způsobilosti dané cestovní agentury. „Alternativou by mohlo být domáhat se vrácení peněz formou náhrady škody přímo po odpovědných osobách dané CA prostřednictvím trestního řízení,“ uzavřel Valenta.
Redakce Drbny se pokoušela získat vyjádření majitele i jednatelky společnosti. Na telefonáty ale do vydání článku nikdo nereagoval.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.