Počasí dnes25 °C, zítra24 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Systém, který dokáže vlak sám zastavit, na trati u Milavče chybí

Na trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se dnes srazily dva vlaky, řídí provoz dálkově dispečer. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není. V republice je jím vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), který na místo neštěstí dnes dorazil, se ani při sebelepším zabezpečení nedá vyloučit selhání lidského faktoru. „Tomu se nedá zcela vyhnout. Průměr zemřelých při srážkách vlaků u nás v posledních letech jsou dva ročně. To odpovídá přibližně i tomu, co je v jiných evropských zemích," řekl.

Vlaky se u obce Milavče na Domažlicku srazily dnes kolem osmé hodiny ráno. Bilance neštěstí je hrozivá. Tři lidé zemřeli, desítky jich utrpěly zranění a škody jistě přesáhnou 100 milionů korun. Co bylo příčinou nehody? Jeden z vlaků projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať.

„Je zajímavé, že když projel tu žlutou, a kdyby nedával mechanickým způsobem signály, že pokračuje dál, tak by vlak sám zastavil," uvedl k tomu ministr. Jestli měl strojvůdce nějaký zdravotní problém, bude předmětem dalšího vyšetřování.

Provoz řídí na dálku dispečer

Na bezpečnost provozu dohlíží dispečer v Domažlicích. Jízda do jednotlivých úseků je podle Správy železnic povolována návěstidly. Trať je vybavena reléovým zabezpečovacím zařízením, které prostřednictvím elektrických obvodů zajišťuje volnost cesty či závislost návěstidel na poloze výhybek. Na místě už jsou vyšetřovatelé z Drážní inspekce, zatím ale nejsou schopni říct, zda šlo o chybu strojvedoucího či dispečera nebo selhání techniky.

Zabezpečení tuzemských tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. Ministerstvo dopravy v této souvislosti dnes uvedlo, že chce v následujících 20 letech na další zabezpečení tratí dát přes 100 miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému.

Problémem je i nedostatek strojvůdců

Podle plánu, který v září projedná vláda, stát dá na zabezpečení tratí v následujících 20 letech přes 100 miliard, z toho kolem 90 miliard by mělo jít právě na systém ETCS. Podle Havlíčka se ministerstvo snaží dělat maximum i pro to, aby strojvedoucí nebyli přetěžováni. „Bude se daleko pečlivěji hlídat to, jestli nejezdí pro dvě společnosti. Ale máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě. Ročně vyprávíme 2,6 nebo 2,7 milionu vlaků," dodal Havlíček

Po větším zabezpečení tratí dlouhodobě volají například i pracovníci na dráze. Federace strojvůdců v této souvislosti dnes připomněla i nedostatek strojvedoucích, snaží se proto prosadit povinný monitoring licencí strojvůdců. Mluvčí federace Libor Poláček k dnešní nehodě řekl, že je nutné vyčkat na výsledky vyšetřování. Mohlo se podle něj stát cokoliv, včetně zdravotní indispozice strojvedoucího, nebo že mu mohl volat pracovně dispečer.

Dnešní střet vlaků je největší železniční nehodou od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Loni 7. července tam zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto HZS PK

Štítky nehoda, srážka vlaků, zranění, složky IZS, nehoda na železnici, Milavče, Karel Havlíček, okres Domažlice, havárie, European Train Control System, ANO 2011, osobní vlak, Domažlice, Správa železniční dopravní cesty, Ministerstvo dopravy České republiky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Josef Volfík

Chytráci si (zřejmě) myslí, že když bude dálkově zastaven vlak, co projel na červenou, tak zastaví na místě. Propočítejte si vzdálenosti na té trati od návěstidla ke srážce. A protože lze předpokládat rychlost rychlíku 60, nebo 80 kilometrů, najděte si jakou brzdnou dráhu bude expres potřebovat k úplnému zastavení. A pokud už na trati v protisměru pojede ten osobák (klidně by mohl být o sto, dvě stě, tři sta metrů blíže), tak ke srážce dojde tak, jako tak. Prosím, náraz může být menší, ale srážce nejde zabránit.

Čtvrtek, 5. srpna 2021, 11:38Odpovědět

Josef Mašek


DárekiPrima účet

Vyhledat film, seriál, pořad, články
reklama


Čína předvedla nejrychlejší vlak na světě. Jeho rychlost naráží na limity železnic
Po dvou letech od odhalení prototypu předvedla Čína vlak, který se může pochlubit nejvyšší rychlostí na světě.

Středa, 4. srpna 2021, 19:24Odpovědět

Systém, který dokáže vlak sám zastavit, na trati u Milavče chybí  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.