Černý, čerstvě restaurovaný, aerodynamický osobní automobil Tatra 77a z roku 1937 je hlavním tématem nové expozice v Centru stavitelského dědictví Národního technického muzea (NTM) v Plasích na Plzeňsku. Expozice s názvem "Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět" vypráví příběh vozu, který je součástí souboru pěti automobilů z kopřivnické automobilky prohlášených v roce 2006 za národní kulturní památku.
Začátkem března uplynulo 90 let ode dne, kdy byl poprvé novinářům v Praze představen osobní vůz Tatra 77 s pověstí prvního sériového automobilu s aerodynamickou karoserií. V roce 1937 byl vyroben vůz Tatra 77a s výrobním číslem 35690, který si pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren v Loučovicích na Šumavě. V 50. a 60. letech mělo auto několik majitelů a v roce 1974 se stalo součástí sbírek NTM. Na opravu čekalo v depozitáři téměř 50 let.
Vůz byl poměrně kompletní, ale ve velmi špatném stavu a s mnoha dodatečnými úpravami nebo díly doplněnými při jeho provozování. Cílem restaurování, umožněného díky dotaci z EU, bylo uvést automobil do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu při maximálním zachování jeho autenticity, uvedl Duda. Dotace 5,4 milionu korun představovala 85 procent nákladů na projekt. „Z důvodu vysoké dokumentační hodnoty nebyl automobil zprovozněn, na mechanických částech nebyly prováděny žádné opravy ani výměny dílů bez ohledu na míru jejich provozního opotřebení," uvedl mluvčí NTM Jan Duda.
„Tatra 77 je legendou nejen tatrovácké historie, ale i světového automobilismu. Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení. Karoserie ve tvaru kapky, osmiválcový motor s objemem tři a později 3,4 litru a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na jedinečnosti," řekl ředitel výzkumu a vývoje Tatra Trucks Jakub Pončík. Podle záznamů automobilka vyrobila 255 kusů tohoto vozu, dodnes se ví o posledních víc než 20 dochovaných.
Vedle vozu nabízí část multimediální expozice, umístěné v historické garáži z roku 1912, informace o jeho restaurování. NTM rovněž v Plasích otevřelo novou výstavu Motocykly ČZ s příběhem. Prezentuje na 20 motocyklů značky ČZ, které se ve Strakonicích sériově vyráběly 65 let. „Ve výstavě bychom rádi toto téma představili z poněkud jiného pohledu, než bývá u motocyklových výstav běžné. Nechceme pouze představit zajímavé stroje značky. S řadou motocyklů lze spojit zajímavé, někdy bohužel velmi smutné, příběhy," uvedl Duda.
Novinkou Centra stavitelského dědictví je také původní středověké, typicky hrotité dveřní křídlo z kostela sv. Haštala v Praze na Starém Městě. Jeho základ tvoří dřevěná svlaková konstrukce, která je z vnější strany opatřena železnými kovanými pláty a diagonálními pásy a na vnitřní straně dvojicí otevřených zámků. Do expozice jej půjčila farnost u kostela Matky Boží před Týnem v Praze.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.