Pátek, 16. února 2024, 12:01
Vedení Plzně chce zamést s nešvarem řidičů kamionů, kteří odstavují své vozy na povinné přestávky v ulicích města a zabírají tak parkovací místa. Zákaz parkování pro vozy nad 12 tun má začít platit od července v celé západočeské metropoli. Město pro šoféry vyčlení plochu na konci Domažlické třídy, kam se vejde až stovka aut. Kamionoví dopravci ale s připravovaným zákazem nesouhlasí. Podle nich jsou náhradní kapacity zatím nedostatečné a mělo by se s nařízením ještě počkat.
Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Aleše Tolara (STAN) se na radnici množí stížnosti obyvatel, že nemají kde parkovat. „A ráno kamiony túrují motory a řidiči, kteří tam spí, dělají nepořádek," podotkl. Do sídlišť a okrajových částí jich jezdí stále víc, protože odpočívadla a plochy u D5 jsou přeplněná. Na všech vjezdech do Plzně tak budou od půlky roku dopravní značky, které budou informovat řidiče o tom, že na městských plochách nemohou vozy nad 12 tun odstavit. Mohou zastavovat jen na nakládku a vykládku nebo Plzní projíždět. Policie souhlasila, ale vymínila si, že město musí dát čas ke vzniku náhradních ploch.
„Při jednáních o obsluze města, tranzitu a parkování vozidel jsme upozorňovali na to, že je nutné nejprve najít nebo vytvořit vhodná parkovací místa pro kamiony, než dojde k omezení jejich parkování," uvedl v dopise náměstkovi primátora Jiří Hurník, ředitel regionálního pracoviště Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Jeho stanovisko podepsali zástupci regionální komise Česmad, tedy 11 velkých dopravců. Podle nich nevznikne žádná nová parkovací kapacita, kterou mělo být třeba rozšíření dálniční odpočívky Šlovice. „Naopak pronájem a oplocení jediného využívaného parkoviště na Domažlické zřejmě přinese snížení jeho kapacity," upozornňuje Hurník. Dopravci, kteří zajišťují zásobování podniků a obchodů, nemají podle něj žádné jiné možnosti krátkodobého parkování ve městě.
Chystaný plošný zákaz parkování nákladních vozidel od 1. července 2024 podle Česmadu jen posune problém s nedostatkem parkovacích míst jinam - na sjezdy a nájezdy na dálnice, do blízkých obcí a na méně frekventované komunikace. „Předpoklad, že se ve městě vyskytují privátní zóny, kde jejich majitelé jsou ochotni pronajímat plochy pro stání nákladních vozidel, bude podle našich zkušeností fungovat jen u dlouhodobých stání. To není řešení pro dopravce, kteří zásobují firmy a obchody v Plzni nárazově," podotýká Hurník. Dopravci proto žádají město, aby odložilo plošný zákaz parkování do doby, než budou vybudovány nebo zajištěny vhodné kapacity pro vozidla obsluhující podniky a obchody.
Tolar, který se se zástupci Česmadu sešel. Novinářům řekl, že od nich nezazněly žádné zásadní argumenty a město termín zákazu neposune. „Také praxe z ostatních měst mě utvrzuje, že se to můžeme rozjet. Chápu, že je to pro ně nekomfort, ale mají půl roku na to, aby si řešení zařídili," řekl. Dopravci podle Tolara musí tlačit na firmy, které obsluhují, aby přijaly nějaká opatření. „Zatím všichni jedou v režimu, že to ve městě možné je. Ale ve chvíli, kdy to nepůjde, tak se řešení najdou," uvedl. Odstavná parkoviště mohou být soukromá, v průmyslových areálech nebo u cílových odběratelů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.