Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje ode dneška testuje údržbu vozů nanotechnologií. Speciální roztok polymerů na ně nanesla firma po důkladném očištění a odmaštění karosérií. Záchranáři pak mohou tři čtvrtě roku až rok auta jen oplachovat bez použití drahé autokosmetiky. Na údržbě by tak měli ušetřit.
Ochranné nanotechnologie vyvinula a vyrábí pražská firma NANO PLM+. "Vyjde to levněji, protože není třeba používat drahou agresivní chemii. A následná starost o auto, tedy omývání, je rychlejší, levnější a prodlužuje to životnost laku i potisků na sanitkách, které se běžně čistí vapkou nebo myčkou s kartáči," uvedl prokurista firmy Filip Svoboda. Speciálními hadříky se ručně nanáší ultratenký povrch. Na autě vydrží tři čtvrtě roku až rok a chrání lak i skla. Podle Svobody je firma jedinou v ČR, která je používá na údržbu aut. Může odběratelům zaškolit pracovníky, ale je lepší, když to udělá sama. Cena se pohybuje u dodávky 14 tisíc až 15 tisíc korun, pro záchrannou službu bude nižší.
"S firmou už spolupracujeme v našich sociálních zařízeních. Využíváme nanotechnologie na ošetření podlah a stěn, aby to tam neklouzalo a aby se tam nedržely plísně a bakterie," řekl náměstek hejtmana Ivo Grüner (ČSSD). Firma tam využívá jiný materiál, stejně jako na stavby, památky a lodě. V roce 2013 začínala s devíti produkty, dnes jich má 110. "Není to levné, ale provozně to ušetří peníze, protože vrstva se aktivuje jen přetřením. Nedrží se tam žádné bakterie, žádná špína. Je to antiseptické a velice jednoduché a praktické," uvedl Grüner.
Podle náměstka ZZS Vlastimila Stehlíka budou záchranáři testovat asi měsíc jednu dodávku a Škodu Kodiaq. "Dlouhodobě by měla být údržba méně nákladnější," řekl. Voda je proti autokosmetice podstatně levnější. Po testech ZZS spočtá náklady a úspory. Pokud se systém osvědčí, ZZS ho využije pro všechny automobily 45 výjezdových skupin.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.