Koronavirová epidemie zamávala i nezaměstnaností v ČR. Ta vyskočila v uplynulém měsíci na nejvyšší číslo za poslední roky. Oproti loňskému roku je o několik desítek tisíc více těch, co hledají. Nalézt práci ale nemusí být úplně snadné.
Tento červenec přinesl rekord v počtu lidí bez práce. Na pracovních úřadech v celé ČR se pak k poslednímu v měsíci o obživu ucházelo 279 673 lidí. „Jedná se o nejvyšší hodnotu od února 2018,“ přibližuje mluvčí Kateřina Beránková. Podíl nezaměstnaných osob se tak vyhoupl na 3,8 procenta.
Práci sháněl také Petr Pálka. V květnu mu skončil pracovní poměr v zahraničí, právě kvůli koronaviru. Vrátil se do Česka a začal hledat obživu tady. Své jméno přidal i na seznam čekatelů na pracovní úřad.
„Jelikož jsem se vrátil ze zahraničí v době karantény, situace s hledáním práce byla skoro nemožná. Musel jsem se online zaregistrovat na úřadu práce i z toho důvodu, abych byl zajištěn i na zdravotní pojišťovně,“ vysvětluje své kroky.
Hledal, kde mohl. „V dnešní době je nejideálnější hledat práci na webových stránkách firem a na internetových stránkách v portálu s aktuálním trhem nabízených prací,“ myslí si. Nakonec úspěšně našel, zatím ale jen brigádu.
„Najít práci na úrovni, po které člověk touží, je složité a koronavirus to pouze ztížil větším počtem konkurujících zájemců,“ domnívá se. Korona podle něj zaúřadovala ještě dalším způsobem. „Mnoho firem zkrachovalo a byla propuštěna spousta zaměstnanců,“ shrnuje své pozorování.
Analytik pracovního trhu Tomáš Damborský, ze společnosti LMC, která provozuje například portály jobs.cz a práce.cz, vysvětluje, co se událo. Zaúřadoval nouzový stav i karanténa. V dubnu firmy na online pracovních portálech nabízely o 60 % méně nabídek než před rokem. Zkrátka začaly být opatrnější, co se nabírání lidí týče. Záleželo také na tom, jakého zaměření pracovní nabídka je. U těch ze segmentu služeb nebo gastronomie bylo až o 90 % méně.
V létě se situace zlepšila a pokles nabídek už stagnuje. Ustálil se na hodnotě „o 35 % méně“ než před rokem.
Firmy přitom podle průzkumu společnosti LMC nyní zamýšlí různé strategie. Polovina tvrdí, že chce udržet stavy zaměstnanců, na které se dostaly s koncem nouzového stavu. Méně než třetina plánuje spíše propouštět. Čtvrtina naopak zamýšlí spíše nabírat. „Výhled je lehce negativní, oproti předchozím rokům je to dramatická změna,“ domnívá se analytik. V uplynulých letech 9 z 10 firem zaměstnance nabíralo.
V březnu utichla i poptávka po nové práci, to se ale s letními měsíci změnilo. Zájemců je teď větší množství, asi o třetinu více než je běžné. Nejsou ale rovnoměrně rozprostření mezi všemi nabídkami. Podle Damborského je klíčové, o jak specializovanou pozici jde.
U těch nejvyhraněnějších je pořád těžké sehnat pracovníka. „Nejžádanější lidé jsou nejhůře dostupní,“ říká analytik. V podstatě jde o to, že specializovaní pracovníci svou práci mají, jsou v ní potřeba a choutky na dobrovolné změny pracovišť po náročné korona situaci nepociťují.
Úplně jinak se ale věci mají na méně kvalifikovaných postech, jako je administrativa nebo třeba junior pozice. Tam je zájemců spousta.
Svou roli hraje i roční období a sezóna. Ta každoročně ovlivňuje obory jako lesnictví a stavebnictví, ale i pohostinství a služby. „V červenci jsme zaznamenali pravidelný sezónní výkyv. Za mírným nárůstem nezaměstnanosti stojí kromě aktuální situace kolem koronaviru i každoročně se opakující příchod části zaměstnanců ze školství do evidence Úřadu Práce ČR,“ vysvětluje ředitel jednoho z odborů Úřadu Jan Karmazín. I letos v létě pozoroval úřad obvyklé snížení zájmu firem o zaměstnance a to kvůli celopodnikovým dovoleným.
Podle soukromého názoru analytika Damborského se dá očekávat, že nezaměstnanost v dalších měsících poroste. Ne všichni z těch, co přišli o práci, se ale hlásí na Úřad práce. Některým se daří si práci najít, ještě než jim skončí výpovědní lhůta a „snaží se pomoct si sami.“ Převis poptávky byl podle něj tak velký, že pracovní trh situace částečně zvládá absorbovat. I když ne tak snadno, což mohou někteří žadatelé pocítit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.