Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Proč je nejen pro Plzeňáky důležité bavit se o vysokorychlostní trati ve směru Praha – Plzeň – západní Evropa? Zejména proto, že současné plány na výstavbu těchto tratí se spojením tímto směrem vůbec nepočítají. Považuji to za hrubou chybu, proto jsem na toto téma uspořádal kulatý stůl v Poslanecké sněmovně.
Vysokorychlostní tratě jsou moderním způsobem dopravy, který bychom měli s ohledem na hospodářskou prosperitu a konkurenceschopnost české ekonomiky ve třetím tisíciletí intenzivně rozvíjet. Pokud má být Česká republika křižovatkou Evropy, jak o tom hovoří premiér Petr Fiala, musí tato křižovatka být propojena vysokorychlostními tratěmi do všech světových stran. Kromě severu, jihu a východu je nezbytná i existence spojení na západ. To není pouze můj osobní názor, ale na zmiňovaném kulatém stole, který se konal 23. 4. v Poslanecké sněmovně, se na nutnosti „západního směru“ shodli všichni vystupující řečníci, ať už se jednalo o odborníky, kteří se problematikou dopravy zabývají na akademické půdě, či řečníky, kteří se věnují dopravním řešením v praxi.
Během jednání představil Jan Eisenreich návrh na vytvoření VRT ve směru Varšava – Praha – Plzeň – Stuttgart s následným napojením až na Paříž. Martin Leška ve svém příspěvku na konkrétních historických příkladech ukázal, že města, která byla v minulosti opomenuta při budování železnic, ztratila svůj hospodářský význam, přičemž tato skutečnost se negativně podepsala na jejich rozvoji i rozvoji blízkého regionu. Měli bychom se z minulosti poučit a nevystavovat Plzeň a celý kraj stejnému riziku.
Současné plány na výstavbu VRT v ČR počítají se směrem na sever (Praha – Ústí nad Labem – Drážďany/Most), východ (Praha – Pardubice/Hradec Králové – Wroclav) a jihovýchod (Praha – Brno – Olomouc – Ostrava).
Spojení sever – jih, jak jej v tuto dobu připravuje Správa železnic je jistě důležité. Spojení Berlína, Prahy a Vídně konečně napraví zanedbání výstavby VRT předchozími vládami. Výsledkem jejich nečinnosti je skutečnost, že z Vídně do Berlína se dnes nejezdí logicky přes Prahu, ale přes bavorský Mnichov. Česká republika je tak obejita. V této souvislosti musím poděkovat panu ministrovi Martinovi Kupkovi za to, že potřebné budování VRT svojí nezměrnou aktivitou rozhýbal. Spojení na západ, který je hospodářským centrem Evropské unie, zůstává bohužel v nejbližších plánech zatím opomenuto. Považuji za náš úkol přispět ke zdárnému vyřešení této otázky.
Autor Miloš Nový (TOP 09) je ekonom, vysokoškolský pedagog a člen Poslanecké sněmovny České republiky
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Vysokorychlostní trať Praha – Plzeň – západní Evropa? To ještě uteče v Radbuze a Mži hodně vody, než se nějaká taková trať postaví. A až se bude opravdu stavět, zlomyslní milovníci živé přírody najdou tolik míst výskytu např. střevlíka zlatokřídlého, že se výstavba prodlouží alespoň o dalších deset let. A různí patrikové si budou spokojeně mnout ruce, jak do toho těm budovatelům zase pěkně hodili vidle.