Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Nedávno se v Senátu odehrál boj o možnost obcí zvýšit poplatky za odpad. Zaslouží si ohlédnutí, protože ve hře bylo zvýšení daňového zatížení občanů. Proti sobě se postavili senátoři za ODS a TOP09 (často sami starostové), kteří ho odmítli, a převážná část senátorů a starostů hnutí STAN a KDU-ČSL, kteří ho naopak prosazovali.
Starostové a Lidovci konkrétně využili projednávání zákona o místních poplatcích k tomu, aby se pokusili zvýšit limit maximální částky poplatku za odpad, který mohou obce svým obyvatelům účtovat, a to z 1200 na 1700 korun. Otevřel by se tak legislativní prostor pro zvýšení příjmů rozpočtu obcí a můžeme jen hádat, kolik obcí by toho skutečně využilo (jistě ne málo). Zvyšování poplatků je navíc nepříjemná věc, kterou zastupitelé obcí neradi projednávají, a tak by takový externí zásah do zákona přišel leckomu vhod. To vše na úkor peněženek občanů. Kromě toho v diskuzi zazněly především od zástupců STAN i hraniční názory, podle kterých by stát výši poplatků neměl regulovat vůbec. Jinými slovy, obce by si je mohly zvedat podle vlastního uvážení. Ani s jedním nesouhlasím.
Místní společenství mají právo na samosprávu, která je spojena s rozhodováním o věcech, které se dotýkají záležitostí obcí a lidí, kteří v nich žijí. Na druhé straně platí, že místní poplatky jsou daňovou zátěží občanů. Už v devadesátých letech přitom převážil názor, že spíš než na místních poplatcích má hospodaření obcí záviset na přiměřeném podílu na celostátně vybíraných daních, jako je DPH a příjmové daně. Tento podíl se postupně navýšil o více než 5 procentních bodů a obce dnes vykazují pravidelně přebytky hospodaření i významné hotovostní rezervy.
Pokud by mělo platit, že stát nebude výše obecních poplatků regulovat vůbec, pak je na místě také debata o logice financování obcí prostřednictvím takového systému. K rozhodování obcí můžeme mít důvěru. Na druhé straně stát by neměl svým rozhodováním pobízet obce k tomu, aby nakládaly občanům další daňová břemena.
Senát se nakonec i díky ODS postavil na stranu občanů a návrhy na zvýšení maximální hranice poplatku za odpady odmítnul. Pojďme se raději bavit o tom, zda financování likvidace odpadu prostřednictvím místního poplatku je vhodné z principu. Jsem přesvědčen, že není. Likvidace odpadu je fakticky službou, kterou by měly normálně platit původci svozovým firmám nebo obcím.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.