Počasí dnes9 °C, zítra8 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Díky bateriovým trolejbusům může Plzeň prodloužit linku číslo 11 a nepotřebuje budovat trolejové vedení

Po loňských úspěšných zkouškách zavádí město Plzeň pravidelné spojení do Křimic a Malesic bateriovými trolejbusy. Trolejbusová linka číslo 11 se prodlouží a plně nahradí stávající autobusovou linku číslo 35 z centra města do Radčic, Křimic a Malesic. Díky tomu bude možné ušetřit vypravovaná vozidla MHD, zkrátit interval mezi spoji o víkendových dnech do Radčic, Křimic a Malesic a také mírně doplnit večerní počet spojů k Ústřednímu hřbitovu pro obsluhu nových bytových domů. První trolejbusy vyjedou na prodlouženou linku číslo 11 ve středu 1. září 2021.

Již v první polovině loňského roku prověřovaly Plzeňské městské dopravní podniky možnost využít bateriové trolejbusy pro obsluhu okrajových částí na východě města. Tato vozidla spojují výhody trolejbusové a bateriové technologie. Záložní bateriový zdroj umožňuje plnohodnotný pohyb při výpadku napájení či objíždění překážky. Kapacita baterií vystačí i na obsluhu například okrajových částí města nebo jeho nejbližšího okolí, kam by nebylo rentabilní budovat trolejové vedení. Z Plzně již jezdí bateriové trolejbusy například do Letkova.

Jak ukázal loňský zkušební provoz, bateriové trolejbusy dlouhou trať do Křimic a Malesic zvládaly i v zimním provozu, lze tedy zahájit provoz pravidelné linky. „S prodloužením trolejbusové linky 11 do Radčic, Křimic a Malesic počítáme od září. Rozšíříme tak stávající síť trolejbusových linek v Plzni a zkrátíme interval pro spojení z centra města do městských obvodů 5, 7 a 9. Například pro Malesice a Křimice se o víkendech zkrátí z 90 minut na 60,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule (TOP 09).

„Úspory vzniklé prodloužením trolejbusové linky číslo 11 poslouží kromě víkendového posílení i k přidání spojů na Ústřední hřbitov podle požadavků občanů. Dojde k úspoře více než 100 tisíc litrů nafty za rok, 30 tisíc kilometrů dopravního výkonu a jednoho vozidla se dvěma směnami řidičů. Významný je také přínos pro životní prostředí – do ovzduší se dostane o 296 tun oxidu uhličitého ročně méně,“ vysvětlil náměstek Vozobule. 

Po dobu pilotního provozu, který bude trvat pravděpodobně rok, může docházet k drobnějším úpravám jízdních řádů. V jeho závěru bude provedeno vyhodnocení úspěšnosti. V souvislosti s prodloužením linky č. 11 bude zrušena stávající autobusová linka č. 35 do Radčic, Křimic a Malesic.

V Plzni jezdí již 32 bateriových trolejbusů a další každým rokem přibývají při obnově vozového parku. Pořizování bateriových trolejbusů je také v souladu s aktuální evropskou směrnicí o čistých vozidlech. Ta vyžaduje, aby již nyní bylo 41 procent a po roce 2025 dokonce 60 procent z nově pořizovaných autobusů tzv. čistých. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) nákupem bateriových trolejbusů a plánovaným rozvojem jejich tratí až do roku 2030 zcela naplňují požadavky této směrnice.

Rozvoj elektrické trakce MHD je v souladu se strategickými dokumenty města, například Plánem udržitelné mobility Plzně. Aktuálně se pracuje též na projektu elektrifikace MHD na Severní Předměstí. S trolejbusy se počítá k fakultní nemocnici na Lochotíně i na Košutku. Pro další linky v Plzni už postačí vybudovat jen krátké úseky tratí. Prioritou města je též zrychlení a zpřesnění veřejné dopravy. Významným krokem je v tomto smyslu upřednostnění MHD na Americké třídě, které bylo zároveň podmínkou prodloužení linky 11 do Malesic a Křimic.

Ohodnoť článek

Foto Zdeněk Kresa

Štítky doprava, pmdp, trolejbusy, prodloužení trati, bateriový provoz, Křimice, Malesice, Plzeň, Radčice, městská hromadná doprava, Michal Vozobule, TOP 09, Plzeňské městské dopravní podniky, Letkov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Díky bateriovým trolejbusům může Plzeň prodloužit linku číslo 11 a nepotřebuje budovat trolejové vedení  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.