Počasí dnes7 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

České dráhy získaly desetiletý kontrakt za čtyři miliardy na zajištění dopravy v oblasti Plzeňska a v Českém lese

Desetiletou smlouvu s Českými drahami (ČD) schválil Plzeňský kraj. Dopravce bude od prosince 2023 zajišťovat veřejnou dopravu na Plzeňsku a v Českém lese. Jde přibližně o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v regionu. Desetiletý kontrakt zhruba za čtyři miliardy korun vyhrály ČD zhruba v polovině roku, neúspěšní soutěžitelé, Arriva a Leo Express, nepodali proti vítězné nabídce námitky. Smlouvu teď musí potvrdit ČD. 

„Schválili jsme ji na radě a předáváme dopravci," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN). Kraj očekává, že by ji dráhy měly podepsat do konce roku. Smlouva podle Čížka pamatuje na zvýšené náklady na energie, provoz a dopravní cestu. „Vše je zpracováno v modelech a ty byly diskutovány a vzájemně odsouhlaseny. Když třeba zdraží energie, tak se to automaticky promítne do ceny, kterou kraj platí dopravci za kilometr," dodal.

Podle šéfa krajského odboru dopravy Dušana Pakandla byly všechny podmínky smlouvy konzultovány s ČD i dalšími oslovenými dopravci. „Všichni vyplňovali stejný finanční model. Přílohou byla také smlouva, což u přímého zadání není standardní. Snažili jsme se postupovat nejtransparentněji," uvedl. Radní dále schválili, že kraj od prosince 2022 do prosince 2023 využije opci na dočasnou smlouvu uzavřenou s ČD v roce 2020. Kraj musel prodloužit původní kontrakt do doby, než najedou nové vlaky ČD.

Novou desetiletou smlouvu mohl kraj podepsat až po 15. říjnu. Důvodem bylo, že původně vyhlásil v obou oblastech veřejnou soutěž na dopravce, notifikovanou u EU, kterou ale nakonec kvůli vysoké ceně zrušil a šel cestou přímého zadání. „Museli jsme proto změnit notifikaci na přímé zadání, na což se muselo rok čekat," řekl Čížek. ČD už zajišťují vozidla, aby je měly do nového jízdního řádu v prosinci 2023. Jako jediné přišly podle Čížka s nabídkou nových dvouvozových polských motorových jednotek PESA, které postupně nahradí zhruba 40 let staré motorové soupravy. Pesy už v kraji jezdí hlavně ve směru na Domažlice a mají název RegioShark.

Loni v dubnu podepsal kraj desetiletou smlouvu s českým soukromým železničním dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 zajišťovat osobní dopravu v Pošumaví, tedy na tratích Horažďovice - Sušice - Klatovy se zajížděním až do jihočeských Strakonic a z Domažlic do Klatov. GW Train nabídl v elektronické aukci nejnižší cenu. Dosud tam jezdí ČD.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky České dráhy, veřejná doprava, železnice, vlaky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

České dráhy získaly desetiletý kontrakt za čtyři miliardy na zajištění dopravy v oblasti Plzeňska a v Českém lese  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.