Počasí dnes9 °C, zítra8 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Spodní hala vlakového nádraží v Plzni se uzavře kvůli rekonstrukci

Kvůli pokračující kompletní rekonstrukci památkově chráněné budovy hlavního vlakového nádraží v Plzni se v lednu pro veřejnost kompletně uzavře spodní hala nádraží. Veškeré služby se přemístí do horní haly. Práce na rekonstrukci výpravní budovy začaly letos v květnu a potrvají minimálně dva a půl roku, opravy přijdou na 668 milionů korun.

Uzavírání spodní haly a většina změn se bude provádět postupně přes noc, aby byl dopad pro cestující minimální. Přesun vnitrostátních pokladen do horní haly je připraven ze 4. na 5. ledna, přemístění mezinárodních pokladen z 5. na 6. ledna a odjezdových a příjezdových tabulí z 6. na 7. ledna nadcházejícího roku. „V době stěhování a prvních dnů v novém režimu Správa železnic zajistí koordinátory pro případné navádění cestujících. Od pondělí 10. ledna bude spodní hala kompletně uzavřena, zůstane v ní pouze koridor k výtahu. Veškeré služby včetně veřejných toalet budou k dispozici v horní hale," popsala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Výpravní budova bude osazena provizorním orientačním systémem, zároveň na všech vstupech z podchodu ze Šumavské i Železniční ulice a z prostoru před nádražím bude umístěn situační plánek stanice, aby cestující věděli, kde a jaké služby jsou dostupné.

Celá rekonstrukce je rozdělena do několika etap. Letos se práce soustředily do zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory. Výpravní budova nádraží z roku 1908 dostane novou střechu a fasádu. Součástí rekonstrukce bude výměna všech vnitřních rozvodů a také oken a dveří pro zajištění nižší energetické náročnosti budovy. Vznikne administrativně- provozní zázemí Správy železnic a dopravců včetně úprav ve vyšších patrech. Zcela se přestaví horní hala, která bude sloužit jako otevřený čekárenský prostor v podobě obchodní pasáže. Výškový rozdíl mezi hlavní a horní halou zajistí eskalátory a výtahy. Hlavní hala bude mít nové osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené, doplnila Pistoriusová.

Nádraží je dominantou Plzně více než 100 let

„Památkově chráněná není jen samotná budova, ale také terasy, kamenné zdi i celý přednádražní prostor. Letos po 113 letech od dokončení výpravní budovy konečně začíná její dlouho očekávaná rekonstrukce. Nejpodstatnějšími změnami oproti současnému stavu bude doplnění chybějící bohaté výzdoby zastřešení kupole na její exteriérové straně do původní podoby. Zásadní proměnou projde nepůvodní horní hala, která bude zcela nová, moderní, vzdušná, dokonale prosvětlená přirozeným světlem,“ připomněl vedoucí Odboru památkové péče Magistrátu města Plzně Karel Zoch.

V dubnu 1945 dostala budova minimálně dva přímé zásahy při mohutném náletu britského RAF. Po válce se uvažovalo o totální demolici, neboť tlaková vlna výbuchu nadzvedla a posunula ocelovou konstrukci kopule o 15 centimetrů. Nakonec se ji však mostaři ze Škodovky vrátili na původní místo. Výzdoba budovy ale byla při provizorních opravách značně zjednodušena a upravena.

Dnešní rozsáhlá reprezentativní nádražní budova byla postavena v roce 1908. Projekt vypracoval architektonický atelier při vídeňském ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Stavební práce tehdy provedla stavební firma plzeňského architekta Rudolfa Stecha, autora řady honosných domů v Plzni. Proslavila ho zejména spolupráce s významným českým malířem Mikolášem Alšem, který pro Stechovy domy navrhoval sgrafitovou výzdobu. 

„Nádražní budova je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese. Po urbanistické stránce je velmi atypicky pojatá, neboť výpravní budova je umístěna ostrovně uprostřed kolejiště. Dalším unikátem je skutečnost, že cestující vstupují do budovy o jedno podlaží níže, než je kolejiště a nemusejí tak složitě překonávat tzv. ztracené spády. Tím plzeňské nádraží předběhlo dobu. Dnes se u nově projektovaných stanic vysokorychlostních tratí ve světě používá obdobný systém, kdy kolejiště je vždy v jiné výškové úrovni, než vstup do budovy,“ popsal Zoch.

Proměnou prošlo také okolí 

Město Plzeň minulý měsíc za 25 milionů korun zkulturnilo prostor u bočního vchodu na nádraží, vedle autobusového terminálu. Postavilo tam Palubu Hamburk, tedy vyhlídkovou dvanáctimetrovou věž, pobytové schody, lavičky a terasy, stánky s občerstvením a infocentrum. Boční vchod ze Šumavské ulice je už několik let frekventovanější než hlavní vstup s parkovištěm.

U vlakového nádraží v Plzni vyrostla nová vyhlídková věz a občerstvení

Místo, kterému Plzeňané nelichotivě přezdívali “ukrajinské parkoviště“, je již minulostí. Nevzhledná lokalita u vlakového nádraží se totiž během pár měsíců proměnila v prostor, kde se lze občerstvit, vylézt na dvanáctimetrovou věž nebo odložit...

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová, Správa železnic

Štítky nádraží, Plzeň, doprava, rekonstrukce, Správa železnic, historie, Správa železniční dopravní cesty, Mikoláš Aleš, ŠKODA AUTO a.s., Royal Air Force, Hamburk

Komentáře

Článek má zakázané vkládání komentářů.

Spodní hala vlakového nádraží v Plzni se uzavře kvůli rekonstrukci  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.