Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Techmanie prodala legendární "Laminátku", obohatí sbírky Národního technického muzea

Unikátní prototyp elektrické lokomotivy vyrobené ve Škodovce po bezmála 60 letech opustil místo svého zrodu. Ve své době šlo o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území ČR. Od plzeňské Techmanie oblíbený exponát zakoupilo Národní technické muzeum (NTM). Laminátku budou moci milovníci techniky spatřit v železničním depozitáři v Chomutově.

Techmania Science Center má ve své sbírce hned několik lokomotiv. Jedinečnou šestinápravovou elektrickou Laminátku S699.001 vyrobila Škoda Plzeň v roce 1963. „Po zhodnocení svých možností v ochraně historických exponátů a snaze centra se stát výkladní skříní nových technologií a jejich aplikací rozhodla Techmania o odprodeji jedné z nich. K prodeji tak byla nabídnuta lokomotiva značné historické hodnoty a významu,“ vysvětlil ředitel Techmanie Vlastimil Volák.


Laminátka po téměř 60 letech opustila Plzeň

A čím je Laminátka tak unikátní? Jedná se o první lokomotivu na světě se sklolaminátovou karoserií a první lokomotivu v tehdejším Československu na jejíž výrobě se podílel designér Otakar Diblík. Ze stroje vytvořil takřka umělecké dílo. I proto je vozidlo pro své kvality zapsáno na seznamu kulturních památek ČR, a ministerstvo kultury tak uplatnilo předkupní právo státu ve prospěch NTM.

„Jedná se o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území. Vedle svých rozměrových a výkonových superlativů je lokomotiva nesmírně cenná též pro svůj ikonický design,“ uvedl mluvčí NTM Jan Duda. Laminátka opustila na začátku listopadu Plzeň a nové zázemí našla v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. Tam ji budou moci návštěvníci spatřit během sezónního zpřístupnění depozitáře.

„Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na pražském Masarykově nádraží je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde. Ani jedna z lokací nevylučuje příležitostné vystavení na dalších místech, domovskou Plzeň nevyjímaje,“ dodal Duda.

Lokomotiva, která lámala rekordy

Lokomotiva s délkou 20 metrů a váhou 126 tun patřila k největším a nejtěžším lokomotivám, které Škodovka vyrobila. Navíc s výkonem 6 196 koňských sil se jednalo i o nejvýkonnější lokomotivu své doby. Laminátku výrobce tetoval na trati Plzeň – Horažďovice. Brzy se však ukázalo, že je na svou dobu příliš předimenzovaná, proto o ni dráhy přestaly jevit zájem. V letech 1966 až 1967 dostala nové podvozky a její výkon se zvýšil na 6 598 koňských sil. Maximální rychlost se z původních 120km/h zvýšila na 160km/h. Koncem 60. let pak lokomotiva zajela tehdejší rychlostní rekord na trati Brno – Břeclav, kdy jela dokonce rychlostí 203 km/h.

V pozdějších letech se přesunula na testovací okruh do Velimi, kde 21. 1. 1981 při jízdách na malém okruhu vyhořela. Od té doby nebyla již nikdy v provozu a ve Velimi fungovala jen jako mrtvá zátěž. V roce 1998 byla přetažena do areálu Škody Plzeň, kde čekala dalších 12 let na rekonstrukci. Té se dočkala až díky Techmanii a financím z ROP Jihozápad. Součástí expozice Techmanie byla od srpna 2010.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Techmania Science Center | Zdroj Techmania Science Center

Štítky Techmania, laminátka, železnice, lokomotiva, historie, Škoda, Plzeň, Národní technické muzeum, Národní technické muzeum v Praze, ŠKODA AUTO a.s., Česko, Chomutov, Jan Duda, Otakar Diblík, Velim, Ministerstvo kultury České republiky, Československo, exponá

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Techmanie prodala legendární "Laminátku", obohatí sbírky Národního technického muzea  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.